Header image

„Canonul lui Tarkovski” la Editura „Arca Învierii”

10:15, luni, 11 februarie, 2013 | Cuvinte-cheie: , , ,

Cartea profesorului Dmitri Salînski „Canonul lui Tarkovski” a fost lansată în cadrul Zilelor aniversare „Tarkovski în 2012” de la Bucureşti, în prezenţa autorului şi a traducătoarei.

Volumul, tradus şi prefaţat de Elena Dulgheru, reprezintă o parte a cursului original de Hermeneutică cinematografică al profesorului Salînski, ţinut la mai multe universităţi prestigioase din Rusia şi publicat în 2009 la Editura „Kvadriga” din Moscova.

“Canonul lui Tarkovski” (care, aşa cum ne va arăta în final autorul, nu se referă doar la Tarkovski) dezvăluie planul constructiv ascuns al capodoperei în sine, ca substantiv paradigmatic al limbajului teandric al artei, plan izomorf cu cel al catedralei creştine şi modelat de secţiunea de aur. (Elena Dulgheru).

Din cuprins:
„Asocierile temenologice pun în legătură specificul construcţiei filmelor lui Tarkovski cu planul arhitectonic al catedralei creştine, atât datorită accentului din punctele centrale ale filmului, respectiv ale catedralei, conjugate cu un anumit tip de privire asupra lumii, cât şi datorită faptului că, de regulă, în secvenţele iniţiale ale peliculei este concentrat principiul pământesc, iar în cele finale, cel spiritual. Mişcarea de la unul la celălalt este analoagă mişcării din biserică dinspre partea de vest (pridvor în biserica ortodoxă, nartex la catolici), unde sunt amplasate frescele Judecăţii de Apoi, către est, spre altar. În afară de aceasta, anumite elemente din compoziţia filmelor tarkovskiene pot fi privite ca analoage axelor planului catedralei creştine: navei centrale şi transeptului care o intersectează” (Prof. Dmitri Salînski).

x Close

Facebook

Contact Form Powered By : XYZScripts.com