Jurnalistii in slujba Ortodoxiei - Portalul "Moldova Ortodoxă" | Portalul "Moldova Ortodoxă"
Header image

Jurnalistii in slujba Ortodoxiei

19:11, marți, 13 noiembrie, 2012 | Cuvinte-cheie: , , , , , , , , , , ,

Interviu cu lectorul universitar Vlad Madan

   „Domnul Vlad Madan, este jurnalist, lector universitar in cadrul Universitatii de Stat din Moldova, Facultatea de Jurnalism şi Ştiinte ale Comunicarii. Dumnealui si-a pus toate cunostintele sale in serviciul unui scop nobil si anume promovarea invataturii Crestin-Ortodoxe prin intermediul mass media. Despre calea pe care a parcurs-o pana la jurnalismul ortodox, despre realizarile in acest domeniu si despre aspecte ale relatiei deloc simple Biserica – Mass Media, Domnia sa ne va vorbi in continuare.


* Care sunt abilitatile pe care trebuie sa le posede un jurnalist ce abordeaza tematica religioasa?

Adesea obisnuiesc sa spun ca un jurnalist trebuie sa fie o mica enciclopedie. O pesoana ce imbratiseaza aceasta profesie trebuie sa poata intretine o discutie cu reprezentanti ai diferitor domenii fara impedimente si in cele din urma sa obtina informatia de care are nevoie. Un jurnalist bun trebuie sa aiba coerenta gandurilor si sa posede abilitatea de a vorbi logic si fluid. Iar pentru a se mentine pe aceste culmi el trebuie sa lectureze foarte mult…

* De unde vine interesul fata de jurnalismul ortodox?
* Mereu mi-am dorit ca mass media sa reflecte mai mult viata bisericeasca… O buna parte din colegii mei de breasla sunt in cautare de senzational, deoarece acest lucru ii este strain Bisericii, ei prefera sa scrie despre alte domenii. Dupa 1989 Republica Moldova era unica tara din spatiul ex-sovietic care nu avea acest gen de presa, adesea eu ma intrebam de ce doar la noi se atesta acest gol informational? Atunci cand am venit in jurnalism mi-am propus sa contribui in masura posibilitatilor la redresarea situatiei. ?i astazi ma intreb de ce in toate tarile civilizate exista emisiuni crestine la radio si TV cu o frecventa bine stabilita, dar noi continuam sa abordam aceasta tema sporadic?

* Poate tine si de cultura religioasa a poporului?…

– Nu! Tine doar de dorinta noastra! Bisericile Ortodoxe, datorita faptului ca majoritatea s-au aflat sub regim dictatorial si ateu, care nu permitea accesul la mijloacele de comunicare in masa nationale, nici folosirea unora particulare, este evident ca nu au nu au putut sa dezvolte aceasta latura de misiune a mesajului evanghelic. Biserica Greciei si Biserica Ciprului, Biserica Ierusalimului, Patriarhia Ecumenica si Eparhiile Ortodoxe din diaspora (Europa si SUA) care au folosit frecvent mass media in pastoratie, in deosebi audiovizualul, acumuland o vasta experienta, au putut sa-si organizeze posturi de radio si TV proprii. in Grecia, de exemplu, fiecare eparhie isi are propriul post de radio, iar in Cipru chiar si unele parohii, ca sa nu mai vorbim de postul TV al Arhiepiscopiei Ciprului – „O Logos” – unul dintre cele mai bine cotate din insula. in acest context consider ca Republica Moldova ar trebui sa preia aceste exemple.

* Cum ati ajuns a activa in acest domeniu „neexplorat” al mass media?
* inca de pe bancile universitatii am dorit sa activez in calitate de jurnalist ce scrie pe teme religioase. in anul 2003 am inceput a colabora cu revista „Orthodoxia”, o revista de cultura si spiritualitate ortodoxa ce aparea cu binecuvantarea Prea Sfintitului Dorimedont, Episcop de Edinet si Briceni! in cadrul acestei institutii mediatice am inteles cu adevarat ce inseamna a practica jurnalismul ortodox. in 2004 am fost redactor – prezentator al unei emisiuni ce se chema „Ne cheama un clopot” la postul de radio Sangera. Aici m-am convins ca lumea doreste sa primeasca informatie religioasa iar Televiziunea, radioul si presa sunt cele mai indicate canale prin intermediul carora se poare realiza acest lucru. Iar deja al doilea an sunt redactor-sef adjunct al ziarului Manastirii Tabara din raionul Orhei, ce se numeste „Faclia Credintei”.

* Cat e de greu e sa faci un ziar religios?
* Daca iti place jurnalismul nu e greu! Desigur ca presa religioasa isi are specificul sau, iar pentru a nu insela asteptarile cititorilor tai trebuie sa faci tot posibilul ca sa te mentii la nivel. Pentru un absolvent al Facultatii de Jurnalism poate fi greu de a scrie un material religios deoarece nu este suficient de documentat in acest domeniu. La ora actuala, presa religioasa nu constituie un moft al cuiva, ci un imperativ al timpului. Pentru mine cea mai mare satisfactie este aprecierea celor din jur, de obicei tot ei sunt cei care ma critica dur cand comit vreo gafa. in acest gen de jurnalism nu exista loc pentru erori!

* Pentru a patrunde mai adanc in tainele acestui domeniu, l-ati studiat si din punct de vedere teoretic…
* Da, asa este. Tema tezei mele de magistru a fost „Relatia Mass Media – Biserca. Aspecte definitorii.” Pentru a intelege cu adevarat o stare de lucruri trebuie sa privesti multiaspectual problema. Asa a fost si in cazul meu, dupa ce am efectuat aceasta cercetare, s-au deschis noi orizonturi. Trebuie sa constat cu regret ca la ora actuala prea putine studii sunt atestate in acest domeniu.

* in viziunea Dvs, avem in Republica Moldova ziaristi de forta ce activeaza in acest domeniu?
* Avem ziaristi, dar cu parere de rau nu prea avem presa specializata. Unul dintre jurnalistii consacrati in acest domeniu este Iulian Proca de la IPNA Compania „Teleradio – Moldova”, care la ora actuala are semnate zeci de emisiuni radio si TV, precum si o multime de materiale de presa. Un alt ziarist ce activeaza de mai multi ani in domeniu este Igor Pinzaru, actualmente redactor la revista „Moldova”. Un aport considerabil in aparitia si dezvoltarea acestui tip de presa l-au avut Nicoleta Paduret, Liliana Trohin, Alina Grigoras, carora le suntem foarte recunoscatori pentru eforturile facute.

* Mass media religioasa in ultimii 10 ani a evoluat din punct de vedere calitativ si cantitativ?
* Desigur! Cu 10 ani in urma se atestau doar cateva ziare parohiale ce apareau sporadic iar tirajul lor era neinsemnat. La ora actuala avem diferite tipuri de ziare: mitropolitan, episcopale, parohiale ce au un tel comun – luminarea religioasa a cititorilor. Discutand despre acest aspect trebuie sa tinem cont ca presa respectiva se dezvolta vertiginos si datorita clerului. Sa nu uitam ca una dintre primele publicatii cu rasunet a aparut in 1995 si se numeste „Curierul Ortodox” aceasta publicatie continua sa apara datorita eforturilor Prot. Pavel Borsevschi, Prot. Vasile Ciobanu si Dr. Nicolae Fustei.

* Cum se comporta presa laica atunci cand mediatizeaza un eveniment ce tine de viata bisericeasca?

* Presa laica, in cele mai dese cazuri, reflecta activitatea Bisericii din perspectiva politicii editoriale ale publicatiilor si prin prisma optiunilor politice ale patronilor ei. Astfel, evenimentele bisericesti obtin conotatii politice, iar mediatizarea este unilaterala. Acest fapt contravine principiilor activitatii si existentei mass media.

   Luand in consideratie importanta mass media in viata contemporana, este necesar ca intre aceasta institutie si Biserica relatiile de conlucrare care deja au fost initiate, sa fie amplificate si sa implice eforturi din ambele parti in directia imbunatatirii acestei conlucrari. Printre masurile ce-ar trebui intreprinse se remarca:

   – Consolidarea randurilor jurnalistilor ortodocsi;
– Popularizarea informatiei religioase;
– Crearea „Uniunii Jurnalistilor Ortodocsi”; si
– Ridicarea maiestriei profesionale a jurnalistilor;

* in vara anului curent ati organizat impreuna cu Mitropolia Moldovei doua seminare de instruire a tinerilor jurnalisti intru promovarea valorilor moral-spirituale prin mass media, putem vorbi deja de unele rezultate?
* Da! Cei 20 de tineri sunt studenti ai Facultatii de Jurnalism si ?tiinte ale Comunicarii de la Universitatea de Stat din Moldova si timp de o saptamina au participat la aceste „ore de catehizare”. Efectul nu s-a lasat prea mult asteptat. Fiecare dintre participanti a scris cate doua materiale si urmeaza a fi publicate intr-o cartulie. Eu cred ca inceputul este unul bun si aceasta practica ar trebui sa fie continuata si in anul viitor.

* Ce actiuni ar trebui sa intreprinda clerul pentru ca mesajul evanghelic sa ajunga la cat mai multi enoriasi?
* Clerul ar trebui sa nu sa se limiteze la predica de pe amvon. Sunt preoti care fac mult mai mult decat jurnalistii. Recent l-am cunoscut pe parintele Iulian Rata din satul Lucaseuca raionul Orhei, care prin intermediul sitelui pe care il administreaza (ortodoxia.md) informeaza cititorii despre toate evenimentele din lumea religioasa. Un lucru extaordinar il face Ieromonahul Petru Pruteanu care de asemenea comunica cu enoriasii si prin intermediul calculatorului…O activitate fructuoasa o desfasoara parintele Savatie Bastovoi (savatie.wordpress.com). Aceste enumerari ar putea continua… Fiecare dintre noi ar trebui sa ne consolidam eforturile pentru a urni carul din loc.

* in ce sfere Mass Media si Biserica trebuie sa colaboreze mai intens?
* Sferele pe care ar trebui sa se axeze relatia dintre Biserica si Mass Media la ora actuala sunt urmatoarele:
-Realizarea pacii la nivel international, interetnic si civic, promovarea intelegerii reciproce si a colaborarii intre oameni, popoare si state;
– Preocuparea pentru pastrarea moralitatii in societate;
– Educatia si formarea spirituala, culturala, morala si patriotica;
– Caritatea, binefacerea si dezvoltarea in comun a unor programe sociale;
– Dialogul cu organismele puterii de stat din toate domeniile si la toate nivelurile in chestiuni importante pentru Biserica si societate;
– Crearea unei opozitii puternice fata de activitatile structurilor pseudo-religioase care ameninta individul si societatea.

Conlucrarea dintre Biserica si mass media presupune responsabilitate din ambele parti. Informatia oferita unui jurnalist pentru a fi comunicata publicului trebuie sa fie credibila. Opiniile reprezentantilor Bisericii, difuzate prin mass media, trebuie sa fie conforme invataturii celei dintai si pozitiei sale in chestiuni sociale.

* Ce ar trebui sa intreprinda Biserica pentru a redresa starea de lucruri?
* Astazi Biserica ar trebui sa utilizeze pe larg mass media, dar, cu parere de rau, nu intotdeauna se intelege rolul celei de a 4 puteri, in societate. Mass media poate oferi oportunitati extraordinare de evanghelizare daca este utilizata cu competenta si cu o constientizare clara a puterii si a slabiciunilor sale. inainte de toate, oferind informatii si trezind interese, ea face posibila o intalnire periodica cu mesajul crestin. Exista deja in retea nenumarate surse de informatie, de documentare si de instruire privind Biserica, istoria si traditia ei, doctrina si implicarea ei in orice domeniu, in toate partile lumii. Este, deci, evident ca, desi mass media nu poate inlocui niciodata acea traire profunda a lui Dumnezeu pe care numai viata liturgica a Bisericii o poate oferi, ea poate furniza cu siguranta un ajutor si un sprijin deosebit, atat in pregatirea pentru intalnirea cu Hristos in comunitate, cat si in sustinerea noilor credinciosi pe drumul credintei pe care il incep.”

Interviu realizat de Nicolae Cirlig, 30 Septembrie 2009

Contact Form Powered By : XYZScripts.com