Header image

Mâncărurile care „întârzie” în stomac

Românii au căutat totdeauna bucuria unor mese sărbătoreşti, s-au ospătat cu rudele şi prietenii, au ciocnit căte un pahar sau mai multe, au stat în jurul mesei cu bucate ademenitoare ore lungi. Ce trebuie să ştie mesenii, pentru a nu-şi deregla sistemul digestiv, atunci când le fac ochi dulci mâncărurile, prăjiturile, băuturile, explică profesor doctor Alexandru Oproiu.

 Florin Condurăţeanu: – Când îţi vine să te lingi pe degete, atât de gustoase sunt preparatele de  la mesele festive, la ospeţele de Crăciun, Paşte, Revelion la ce e cazul să fie atenţi cei cu furculiţa şi lingura în mână?

Prof.Alexandru Oproiu: – Cuvântul de ordine trebuie să fie cumpătarea. Nu e cazul să se bată turcii la gura ta, cum spune românul, nu trebuie să te ghiftuieşti, e înţelept să faci pauze în timpul meselor sărbătoreşti. Mănânci două sarmale şi amâni să te înfrupţi din celelalte, guşti doar o bucăţică de cârnat, şi peste două ore te tratezi cu cealaltă porţiune a preparatului. Între timp, te mai mişti, dansezi, faci o scurtă plimbare pe-afară. Nu trebuie să ajungi la pragul în care nu mai poţi trimite nimic în stomacul umplut, să pui punct când ai senzaţia că ai mai putea mânca, dar te-ai oprit din cumpătare. Pentru a nu deranja sistemul digestiv, e cazul să eviţi alimentele care cresc secreţia de acid în stomac. Grija e bine să se îndrepte şi în a te cenzura să nu sari calul cu mâncăruri care întârzie prea mult în stomac, există alimente care diminuează motilitatea stomacului, sunt frânate mişcările stomacului în vederea golirii acestuia.

F.C.: – Menţionaţi produsele care strică echilibrul în aparatul digestiv, mai ales când invitaţii sunt tentaţi să umple farfuriile?

Prof. A.Oproiu: – Sunt de evitat excesele de mâncăruri prea grase, care întârzie staţionarea lor în stomac, ele lenevesc stomacul în dinamica lui de golire a cavităţii stomacale. Carnea prea grasă, supele, ciorbele prea concentrate în carne e bine să fie drămuite, să nu se mănânce prea multe maioneze preparate cu ouă din belşug. Dulciurile concentrate, cozonacul, prăjiturile cu prea mult aluat, torturile cu crème “grele” de ciocolată sunt de vină în starea de disconfort digestiv. Cei cu suferinţe digestive trebuie să aleagă ei preparatele care de-a lungul timpului au constatat că nu le fac rău, nu cresc secreţia de acid, nu inhibă motilitatea stomacului în vederea evacuării alimentelor din stomac. Bine sunt suportate lactatele, laptele. Există oameni cu deficit de lactoză, care nu suportă laptele, ei se vor orienta spre brânza de vaci, spre caş, telemea, mai puţină brânză fermentată gen caşcaval, brânză de burduf. Legumele şi fructele sunt binevenite, chiar crude. Să nu facem excese însă cu roşiile şi vinetele aducătoare de surplus de secreţie acidă. Bine tolerate sunt legumele: dovlecei, cartofi, conopidă, fasole, varză, mazăre. E bine să se mănânce banane şi fructe româneşti: caise, vişine, mere, pere, struguri, prune, pepene verde şi galben. Produc dereglări digestive portocalele, mandarinele, lămâile, grepfruit-urile, ananasul.

F.C: – Carnea, alcoolul?

Prof. A.Oproiu: – Sunt recomandate preparatele din carne de pasăre, de vită, de viţel, mai ales ca rasol, la cuptor. Grătarul trebuie folosit astfel ca preparatele din carne să fie bine făcute, nu crude. Carnea de porc, de raţă, de gâscă sunt cărnuri prea grase. Să se evite – din acelaşi motiv – slănina, costiţa, mezelurile, conservele. Peştele e bine tolerat, există bogăţia aceea de acizi graşi omega favorabili, dar nici peştele nu trebuie prăjit, ci rasol sau înăbuşit la cuptor. Prea multă bere, prea mult vin produc exces de secreţie acidă. Suferinzii de gastrită, de ulcer mai bine beau 20 de mililitri de tărie, este un surplus de acid în urma consumului de alcool tare, dar se stimulează şi mucusul cu rol în protecţia stomacului. Băutura nu se bea pe stomacul gol.

Cei cu maladii de ficat, hepatite cronice, ciroză, chiar cei cu ficat gras trebuie ca, la mesele festive, să nu se abată de la dieta obişnuită, recomandată de medic, iar la ei consumul de alcool trebuie să fie zero. Ospăţul nu e cazul să strice echilibrul în sistemul digestiv atât de dificil de atins. După o masă bogată, oamenii nu trebuie să se aşeze imediat în pat, căci apare refluxul gastro-esofagian cu arsuri, tuse, iritarea esofagului.

Sursa: jurnalul.ro

Contact Form Powered By : XYZScripts.com