Ora de religie: ce înseamnă a fi, ce înseamnă a nu fi - Portalul "Moldova Ortodoxă" | Portalul "Moldova Ortodoxă"
Header image

Ora de religie: ce înseamnă a fi, ce înseamnă a nu fi

11:33, marți, 14 iulie, 2015 | Cuvinte-cheie: , ,

Comunismul a dorit făurirea „Omului nou”, materialist. Pentru a atinge acest ideal, comunismul a început cu copiii. Așa s-au scos din școală, în anii ’50, icoanele și ora de religie. Cuvintele „cu noi este Dumnezeu”, rostite de cei care s-au jertfit în decembrie 1989, au fost temeiul reintroducerii icoanelor și a orei de religie în școli. Un nou materialism dorește, iarăși, înlăturarea lor. În martie 2015, peste 90% dintre părinți au ales religia ca obiect de studiu pentru copiii lor. Cuvintele elevilor și ale profesorilor de religie arată de ce ora de religie este un drum al iubirii de aproapele și al iubirii de Dumnezeu, pe lângă beneficiul ei cultural firesc.

Ce reprezintă ora de religie?
Din punctul meu de vedere, ora de religie este asemenea unei rugăciuni. O rugăciune de o oră în care ne îndreptăm atenția asupra lui Dumnezeu, asupra Maicii Domnului și asupra sfinților. Religia este o oră a sufletului, în care încercăm să delimităm mai mult decât oricând valorile lumești și efemere de cele sufletești și eterne. Totodată, în cadrul acestei ore învățăm că numai printr-o viață curată putem dobândi mântuirea și că Dumnezeu ne iubește pe toți.

Magda Oprișanu, clasa a VIII-a, Fălticeni, Suceava

Ora de religie este o portiță spre a ne descoperi mai bine pe noi și multele dileme ce ne înconjoară.

Bianca Vasiliu, clasa a VII-a, Fălticeni, Suceava

Această oră ne ajută să ne gândim și la suflet, și la ce va fi după moarte, nu doar la cele vremelnice.

Daniel Constantin, clasa a XII-a, București

Pentru mine, ora de religie reprezintă una dintre cele mai importante ore, deoarece putem să discutăm împreună cu doamna profesoară diferite probleme care ne preocupă și care au mare legătură cu religia. Totodată, este ora care ne ajută să putem realiza ce este bine și ce este rău, să conștientizăm unele lucruri care se întâmplă. Aceasta este o oră în care ne putem distinge, ne putem spune opinia noastră și ne putem totodată relaxa, scăpând de stresul din viața de zi cu zi.

Cosmin Cozma, clasa a VIII-a, Fălticeni, Suceava

Ora de religie reprezintă șansa de a prezenta elevilor o Persoană minunată: Iisus Hristos. Citind Biblia și participând la slujbele Bisericii, am descoperit însușirile Lui: bunătatea, iertarea, puterea de sacrificiu, atenția acordată oamenilor, respectul, lipsa revoltei, gingășia. Aceste valori încerc să le transmit elevilor.

Prof. Vasile Călușer, Viișoara, Cluj

Pentru mine, ora de religie este un timp al bucuriei care curge prin fiecare dintre noi, de la mine, ca profesor, la fiecare elev în parte.

Prof. Mirela Ungureanu-Simion, Fălticeni, Suceava

Ce ar însemna, pentru elevii din viitor, eliminarea ei?
Dacă ora de religie va fi eliminată, eu cred că tinerii vor uita de Dumnezeu. Cei ce nu merg cu părinții la biserică, pentru că îi consideră învechiți, sau cei ai căror părinți nu merg la biserică nu vor avea de unde să cunoască credința adevărată. Ora de religie este singura lor speranță. Vor simți că lipsește ceva din viața lor, dar nu vor ști ce anume, nu va fi nimeni să îi îndrume.

Daniel Constantin

A elimina ora de religie mi s-ar părea o măsură absurdă. Dacă noi considerăm că suntem mai mult decât niște vertebrate care își duc viața de pe o zi pe alta căutându-și hrana, atunci suntem obligați să facem mai mult decât fac ele.

Magda Oprișanu

Ei nu vor mai putea descoperi lumea religioasă și nu vor mai aprecia tot ce ne înconjoară, pentru că nu vor ști semnificația acestor lucruri și sacrificiile care, de-a lungul timpului, s-au făcut pentru ca această lume să existe și să putem conviețui în pace.

Denisa Andrei, clasa a VIII-a, Fălticeni, Suceava

Cred că ar fi mai săraci și mai goi, mai lipsiți de viață și de sens. Toate gadgeturile lumii de astăzi îi încântă doar pe moment și ei recunosc acest lucru. După iPhone5 și S5 (Samsung), își doresc iPhone6 și S6, smartwatch și tot așa.

Prof. Niculina Filat, București

Eliminarea orei de religie reprezintă pierderea unui punct de susținere atât de necesar în dezvoltarea moral-religioasă a elevilor. Am întâlnit, privit și admirat elevi cu o educație religioasă solidă, ce se distingeau printr-un comportament deosebit. Ei reușesc să reziste tentațiilor distrugătoare la care sunt supuși prin mass-media și prin influența negativă a anturajului.

Prof. Mirela Ungureanu-Simion

Ce face să aibă succes ora de religie?
Succesul orei de religie constă în faptul că profesorii care predau această materie au liniștea de care are nevoie un elev pentru a înțelege mesajul transmis, ei apropiindu-se sufletește față de receptori. Aceștia reprezintă un model de bunătate și de înțelegere, fiecare persoană dorindu-și să atingă această stare de mulțumire cu sine în raport cu ceilalți, mai pe scurt, fericirea. Acesta este cuvântul care definește ora de religie.

Andreea Ghețu, clasa a XII-a, București

Eu cred că armonia, prietenia și comunicarea cu profesorul de religie fac ca ora de religie să aibă succes. Noi, la ora de religie, ne simțim întotdeauna bine, cum ne învață și Dumnezeu să fim – ca o familie.

Bianca Vivien Sebeni, clasa a VI-a, Viișoara, Cluj

La religie nimeni nu învață de frica notelor, ci învață pentru a afla mai multe despre Dumnezeu, căci toți vor să afle mai multe despre El, chiar dacă puțini spun acest lucru.

Daniel Constantin

Ora de religie este cea mai importantă pentru mine, pentru că odată am avut un accident și nu îmi reveneam. În cele din urmă l-am întrebat pe domnul profesor ce să fac, iar el mi-a spus: „Roagă-te!” Eu nu știam cum, iar el m-a învățat. De atunci, ora de religie și domnul profesor de religie sunt cele mai importante puncte de reper pentru mine; în orice problemă care apare, religia este prima variantă la care apelez ca să o rezolv.

Tiberiu Sergiu Poponeț, clasa a VI-a, Viișoara, Cluj

Lucrarea profesorului de religie este asemănătoare cu pilda semănătorului. Arunci sămânța. Te străduiești cât poți de mult cu tot ceea ce ține de metode și mijloace pedagogice ca ea să rodească: pregătirea de specialitate, documentarea, tehnologiile moderne, aplicații interactive, perspectiva inter și transdisciplinară, iar aici Religia oferă dimensiunea pe verticală, fiind dincolo de orice disciplină, pentru că oferă răspunsuri la întrebările fundamentale ale omului, oferă sens vieții și perspectiva veșniciei. Ca profesor de religie, folosești latura cunoașterii lumii, a descoperirilor (inteligența intelectuală), dar și latura cunoașterii interioare ce ține de inteligența emoțională și de inteligența spirituală. Însă toată această pregătire este pe plan secund. Pe primul loc este profesorul, care trebuie să fie un om sincer, autentic, viu. Transmiți mai puțin ce știi și mai mult ce ești. Viața duhovnicească, rugăciunea și modul în care te luminează Dumnezeu la ora respectivă sunt esențiale.
În final, lucrarea este a lui Dumnezeu în sufletul copilului, iar „succesul”, dacă este să vorbim în acești termeni, aparține profesorului doar în măsura în care a reușit să-l facă pe elev să-și deschidă ușa inimii pentru a-L primi pe Hristos.

Prof. Niculina Filat

Care credeți că este diferența dintre un elev care studiază azi Religia și un elev din vremea când ați fost și dumneavoastră elev și nu se studia Religia?
Am copilărit în plin comunism într-un frumos sat din Bucovina. Nu studiam despre Dumnezeu la școală, dar Îl vedeam peste tot în jur: în măreția muntelui, în frumusețea naturii, în bunătatea oamenilor, în straiele populare, în tradițiile de sărbători, în cinstea cu care se lucra pământul. Și chemarea clopotului la rugăciune ne aduna pe toți într-o bisericuță mică de lemn. Tot ceea ce vedeai în jur te ajuta să te apropii mai mult de Dumnezeu și de o rânduială firească a vieții și a morții.
De 14 ani predau la un liceu în București și printre munți din beton cu o mare de asfalt la bază e mai greu să zărești un colț de cer albastru. Pentru un elev născut și crescut într-un asemenea mediu este mai dificil să-L întâlnească pe Dumnezeu prin ceea ce vede în jur. Iar dacă în familie copilul nu are parte de o educație religioasă, atunci ora de religie din școală îi poate oferi șansa de a auzi și de a cunoaște câte ceva din frumusețea iubirii lui Dumnezeu față de om.

Prof. Niculina Filat

Eu am avut șansa să fac Religie din clasa a VII-a. Până la această vârstă mergeam la biserică, dar nu înțelegeam semnificația slujbelor și a învățăturilor. Din momentul în care s-a predat Religie la școală mi s-au lămurit multe lucruri. Îmi aduc aminte că am aflat de ce o biserică are forma unei cruci sau a unei corăbii, iar de atunci m-am raportat în alt mod la locașul lui Dumnezeu. Predica nu putea înlocui ora de religie, în care noi adresam întrebări și primeam răspunsuri conform interesului nostru.
Am vorbit cu multe persoane care nu au făcut Religie și care mi-au mărturisit că le este destul de greu să se apropie de Dumnezeu, una dintre cauze fiind lipsa educației religioase din școală. Mulți dintre ei au trăit în vremea comunismului și au fost privați de dreptul unei relații cu Dumnezeu în copilărie.

Prof. Vasile Călușer

Elevul zilelor noastre trăiește o perioadă de glorie a împlinirilor tehnice, dar are nevoie, din când în când, pentru mai mult echilibru, de un timp al său. Un timp pe care să-l petreacă spiritual și emoțional cu ceilalți, pe care crede că oricum îi cunoaște din mediul virtual. Aici e marea surpriză, că această cunoaștere este un fals. Ei sunt mult mai sensibili decât vor să arate, mult mai buni și mai toleranți. Numai că iureșul lucrărilor, tezelor, ascultărilor, proiectelor, materiilor stufoase, a convorbirilor la distanță cu părinții plecați în străinătate la lucru, îi fac să devină mai neabordabili, mai reci și cât se poate de ironici. Pentru elevul de azi, văd ora de religie ca pe o ușă în spatele căreia acești tineri se dezbracă de inhibiții, „talente” și alte „accesorii moderniste”, sunt mult mai comunicativi, mai personali, mai conștienți de propriile fapte.
Diferența este aceasta: elevul din trecut poate fi adultul de azi care îl întreabă pe elevul zilelor noastre care este calea cea mai scurtă către Dumnezeu, cu oboseala vădită a omului care a greșit de multe ori drumul din mândrie sau neștiință. Elevul de azi, prin ora de religie, va câștiga un timp pe care va ști cum să-l petreacă în iubire și comunicare cu cei din jur. Acest timp va fi comoara lui cea mai de preț.

Prof. Mirela Ungureanu-Simion

Cuvinte către tineri 2015, Mănăstirea Putna
Untitled-1
Contact Form Powered By : XYZScripts.com