Din Tabără pentru Copii în Biserică Baptistă: pas cu PAS spre Europa la Gura Căinarului. VIDEO – Corespondență din Basarabia
22:39, miercuri, 24 mai, 2023 |
După cum a fost redat în câteva știri apărute recent în mass media, la Gura Căinarului, raionul Florești din Basarabia (R. Moldova), este în toi un scandal legat de construcția unui locaș de cult baptist, față de care protestează locuitorii satului.
Pentru a demonstra încă o dată că protestul nu e motivat de intoleranță religioasă, locuitorii satului au făcut un demers scris către deputatul PAS, Ion Groza, care este și pastor baptist. Însă după câteva promisiuni de a veni în localitate, deputatul-pastor a trimis în locul său mai întâi reprezentanții Uniunii Baptiste din Moldova, și mai apoi pe cel mai apropiat consilier al său, Valeriu Ghilețchi, și el pastor baptist.
Oamenii din sat s-au așteptat la mai multă decență din partea deputatului PAS, să ia cu el or să trimită în teritoriu nu doar baptiști, ca un gest simetric de respect și deschidere spre dialog. Însă toți trimișii nu au vorbit decât din numele Uniunii Baptiste, unii din ei deținând poziții oficiale în stat în baza cărora au venit în sat. La fel, tânăra comunitate baptistă care se vrea cu reședință în satul amintit, aduce săptămânal baptiști de la Bălți cu autobuzele, strategia care ne amintește de modul în care pe 21 Mai a fost organizată Marea Adunare Pro-Europeană (Pro- Guvernare). Cât de important e să ai sponsori, mai ales cu prețurile de azi la combustibil. Nici dorința nemărginită de integrare europeană nu acoperă costurile. Tot scandalul din Gura Căinarului a pornit din cauza lui Nicolae Bargan, predicatorul baptist locuitori al orașului Bălți care vrea cu tot dinadinsul să devină păstor mioritic pe meleagurile acestui sat.
Acum doi ani, unica familie de credință baptistă din sat a început să organizeze o tabără pentru copii. Pentru această inițiativă, organizatorii au obținut fondurile necesare pentru a cumpăra o casă, unde să poată avea loc activități distractiv-educative pentru copii. Inițial, părinții care sunt cea mai mare parte a zilei la serviciu, au salutat inițiativa deoarece aveau cu cine lăsa copii până la încheierea zilei de muncă. Însă la scurt timp părinții nu-și mai lăsau copii să frecventeze tabăra, și s-a aflat că încăperea unde se desfășurau activitățile amintite este în proprietatea organizației numite Uniunea Bisericilor Baptiste.
Acum câteva luni, s-a aflat că principalul organizator al Taberei-Biserici este un de curând ordinat diacon baptist din Bălți, Nicolae Bargan, ce prezentând drept o veritabilă congregațiune protestantă oamenii din pozele cu droaia de copii veniți pentru dulciuri și jocuri și cu unii maturi ce au participat la câteva festivaluri, a obținut fondurile necesare construcției unui locaș de cult baptist. Începând cu luna martie, locuitorii satului se adună în fața casei din proprietatea Uniunii Baptiste pentru a protesta împotriva activității la ei în localitate a amintitei organizații.
Ce reprezintă zona
Toate acestea având loc în satul Gura Căinarului, trebuie să prezentăm cititorului câteva lucruri despre această localitate vestită deja nu doar prin apa carbogazoasă și sucurile produse în fabrica din sat. Comuna Gura Căinarului cuprinde două sate: Gura Căinarului și Zarojani.
Satul Gura Căinarului este ortodox, și are o biserică de acest rit.
Zarojani este o localitate mult mai mică situată la 500 metri de G. Căinarului, și are o numeroasă comunitate baptistă ce își desfășoară adunările în propriul locaș de cult situat în aceeași așezare. Culmea este că, deși în Zarojeni nu există școală și copii străbat zilnic pe jos acei 500-700 de metri pentru a ajunge la școala din Gura Căinarului, pentru câțiva baptiști din Gura Căinarului s-au găsit resursele de a construi în acest sat un locaș de cult pentru sine și câteva zeci de baptiști ce vin duminica pe câteva ore de la Bălți. Motivul e că biserica din Zarojani e prea departe…
Întrebarea firească este următoarea: decât să aduci săptămânal în jur de zece persoane de la Bălți la Gura Căinarului (30 kilometri distanță), mai bine îi duci pe puținii baptiști din satul amintit la biserica din Zarojani (maxim 1 kilometru) sau la Bălți. Însă logica inițiatorilor construcției locașului de cult baptist funcționează aproximativ invers: construcția locașului de cult este necesară iar oamenii care protestează în fiecare duminică împotriva inițiativei baptiștilor încalcă drepturile lor și sunt mișcați de ura față de alte religii.
O întrebare formulată în baza unei logici sănătoase: oamenii din Gura Căinarului au fost vecini, au mers la aceeași școală și au fost colegi de muncă cu baptiștii din Zarojani timp de mai bine de o sută de ani fără a avea conflicte religioase, deci cum s-a ajuns la situația de azi? Cum putem vorbi despre încălcarea libertății religioase și discriminarea pe criteriu religios în o localitate cu o tradiție aproape exemplară de coabitare a două comunități religioase? De mai bine de două luni majoritatea absolută a locuitorilor satului Gura Căinarului protestează împotriva activității organizației religioase controversate.
Un lucru absolut curios este legat de faptul că o comunitate baptistă, protestanții fiind adepții unui internalism spiritual radical și respingând tot ce înseamnă materialitate și ritual și acceptând doar Sfânta Scriptură drept reper, se agață cu atâta înverșunare de ideea construcției unui locaș de cult. Răspunsul cu titlul de ipoteză pe care-l pot înainta este că baptiștii moldoveni acordă o atenție atât de mare clădirilor deoarece acesta e un subiect sensibil pentru ortodocșii cu care ei duc un „război sfânt”.
Construirea de case de cult în pofida protestului locuitorilor unui sat nu e nimic altceva decât o acțiune de afirmare și un soi de răzbunare. În mod normal, o comunitate protestantă ar opta pentru predicat și nu ar antagoniza potențialii converți cu tot felul de războaie a monumentelor, la care sunt foarte sensibili mai ales locuitorii satelor, ce văd uneori apariția lăcașelor de cult protestante drept o intruziune în spațiul geografic al comunităților lor.
Totul a început cu taberele de copii
Locuitorii satului susțin că copii care frecventau tabăra, uneori fără știrea părinților, erau îndoctrinați religios. În etapele inițiale organizatorii taberei nu vorbeau nimic părinților despre activități de îndoctrinare religioasă ce aveau loc la tabără. Ne jucăm, cântăm, și învățăm… Asta era publicitatea taberei. Acum organizatorii le spun protestatarilor că din moment ce unii dintre părinți au semnat cererile de participare la tabără cu Biserica Baptistă, implicit era vorba și de îndoctrinare… Vasile Filat, reputatul luptător (și de taekwondo) pentru drepturile baptiștilor de pretutindeni, pastor, și fabricator de știri la portalul baptist „Moldova Creștină”, în cadrul vizitei sale incognito în sat a zis ca la tabără se organiza de fapt o școală duminicală. Deci îndoctrinarea e implicită, spunea pastorul.
Un caz similar a fost documentat de presă în satul Peticeni, raionul Călărași, unde sub forma unei tabere sportive au fost organizate activități ce aveau drept scop convertirea minorilor. Părinții și autoritățile locale s-au dovedit a fi mai prompți decât locuitorii satului G. Căinarului, și au stârpit inițiativa din rădăcini, cum se spune. Pentru cei care au îndoieli în privința faptului că așa numitele tabere sunt centre de prozelitism și nu au în spate niciun fel de motivație umanitară, puteți privi videoul alăturat unde Constantin Cheptea, pastorul Bisericii Emanuel din Bălți și superiorul lui Nicolae Bargan, spune acest lucru clar și direct. Întrebarea firească este următoarea: este oare îndoctrinarea religioasă a minorilor aparținând altui cult religios (uneori fără știrea sau acordul părinților) o activitate ce face bine copiilor?
Să revenim la faimosul Vasile Filat, care este și un activist în spațiul media. Acesta a fost în satul Gura Căinarului împreună cu echipa „Moldovei Creștine” în timpul unuia dintre proteste. Filat nu și-a prezentat identitatea. Totul a fost jucat ca o piesă de teatru bine regizat. Pentru a doua oară la rând, locuitorii satului blocaseră intrarea în ograda sediului organizației baptiste pentru a restricționa accesul baptiștilor veniți de la Bălți.
Imediat după ce a venit poliția, totul s-a întâmplat foarte repede. Au ajuns vreo două microbuze și câteva mașini cu mai mulți frați (întăriri) de la Bălți în frunte cu Constantin Cheptea. Corul de chitariști și vocaliști a intrat în ograda sediului și a început să cânte. Însă Constantin Cheptea umbla cu mâinile în buzunare, refuza să vorbească cu oamenii, și aștepta ceva… Și ca să vezi! A venit „Moldova Creștină” (Cea mai „Creștină” Moldovă, nu cea pe care o știți). Atunci Costel a început să vorbească. Vorbind despre calitatea și conținutul produsului media creat de domnul Filat și blogul său personal (Moldova Creștină), acesta, desigur, după cum v-ați dat seama, e foarte manipulator. Au fost câteva întrebări puse oamenilor din sat, așa cu măsură, să nu spună prea mult, și mixate cu răspunsurile câtorva protestatari mai în vârstă care s-au pierdut în fața camerei (trebuia să arate că oamenii nu știu pentru ce ies la proteste) și după au intra în cadru corul baptist ce cânta în curte, iar activiștii organizației zâmbind au început să vorbească despre cât de buni sunt ei și cum vor să facă bine tuturor. Constantin Cheptea (privește video) spune că nu cumpără suflete cu pachete. Însă în alt video spune direct că adunarea de donații în cadrul Bisericii baptiste de la Bălți e „pentru tabere unde se răspândește evanghelia”. Probabil apostolii tot cam așa au ademenit primii adepți ai creștinismului, cu colecte și pachete. Presupun că versetul preferat al domnului Cheptea e „să nu știe stânga ta ce face dreapta”, pe care îl interpretează într-un mod avantajos când face declarații contradictorii.
La fel, dacă priviți atent toate reportajele postate pe „Moldova Creștină” observăm că echipa de activiști din sat și cea a lui Filat se cam contrazic. Într-un loc spun că primarul din G. Căinarului e de partea protestatarilor pentru a câștiga voturi. În altă parte susține că protestatarii nu reprezintă majoritatea locuitorilor satului. Or primarul nu câștigă voturi, ori protestatarii reprezintă voința întregului sat. Dar primarul e bravo, alături de oamenii care l-au votat. Acolo unde e locul oricărui primar cinstit.
Urmărind modul în care câteva cutii de dulciuri se transformă într-o tabără pentru copii, apoi cum fotografiile copiilor de la tabără și pozele unor maturi veniți la două-trei festivaluri pentru sarmale devin probele existenței unei congregațiuni ce aduc fonduri pentru o biserică și un loc de pastor, îmi permit să reformulez dictonul apărut în La Grande Armee: Nu fiecare soldat poartă în raniță bastonul de mareșal, dar toți vor să devină măcar polcovnici (pastori). Problema e că atunci când ignori realitățile vremii și a locului/satului unde mergi cu o armată de mercenari, nu poți construi nimic durabil.
Corespondență din Basarabia de la Alexandru Buga