Ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă…
16:30, duminică, 25 ianuarie, 2015 | Cuvinte-cheie: casatorie, Cum sa întemeiem o familie ortodoxa, divorţ, dumnezeu, familie, familii divorțate, soț și soție
În principiu, nu poate exista nici o permisiune să divorţezi, nici un divorţ bisericesc. Ce-i drept, Hristos a zis: ce a împreunat Dumnezeu, omul să nu despartă… Hristos spune însă şi: în afară de pricină de desfrânare (Mt. 19,6; 5,32). În acest caz, dacă unul dintre soţi a înşelat, a preacurvit, este posibil divorţul: această interpretare vine cu uşurinţă în gând… însă este greşită. Nu este posibil divorţul, ci în atare caz căsătoria nu mai există, căsătoria e destrămată, căsătoria a dispărut ca unitate. Această unitate e moartă, a fost rănită mortal. De aceea, Biserica este aici cu totul îndreptăţită să recunoască faptul că nu mai există căsătorie.
Biserica recunoştea şi înainte destrămarea căsătoriei în caz, să zicem, de boală psihică a unuia dintre soţi, când din oarecare motive viaţa conjugală era imposibilă şi astfel nu mai exista conţinutul principal al căsătoriei, dragostea, nu mai exista unitate. Dacă această unitate era distrusă, nu contează motivul, Biserica recunoştea că nu mai există căsătorie: nu permitea divorţul, ci recunoştea această destrămare a căsniciei. Şi acum, desigur, când căsătoriile, slavă Domnului, sunt legalizate nu de Biserică, ci de autorităţile statului, Biserica recunoaşte la fel ca înainte că nu există căsătorie dacă divorţul s-a săvârşit.
Dacă foştii soţi s-au despărţit din oarecare motive, pentru că nu se mai iubesc sau pentru că s-au înşelat unul pe celălalt – pe scurt, dacă s-au despărţit, nu mai există căsătorie, iar Biserica acceptă asta ca pe un fapt. Ea constată faptul acesta, şi în calitate de pogorământ, de indulgenţă, face rabat neputinţei omeneşti şi îngăduie uneori a doua căsătorie, fără s-o considere nicidecum egală ca valoare cu cea dintâi.
Din Cum să întemeiem o familie ortodoxă: 250 de sfaturi înțelepte pentru soț și soție de la sfinți și mari duhovnici, Editura Sophia, București, 2011, p. 164-165