Cum trebuie să ne pregătim pentru a merge la Sfânta Spovedanie?
1:02, sâmbătă, 23 martie, 2013 | Cuvinte-cheie: canon, copil, dragoste, duhovnic, familie, manastire, ortodox, preot, tineri, viata
CAND PUTEM SA NE SPOVEDIM?
Taina Sfintei Spovedanii nu este conditionata de timp sau de loc. Cand simte omul nevoia, atunci poate sa se spovedeasca. In general exist a in Biserica invatatura ca cel putin in cele patru posturi de peste an sa ne spovedim. De ce in cele patru posturi? Pentru ca atunci este timpul cel mai potrivit, omul t ine post si este pregatit pentru Spovedanie. Ne mai putem spovedi in diferite cazuri speciale:
– am avut un necaz mare sau altceva – tinem cateva zile de post (3-4) si ne spovedim, deoarece se poate intampla sa avem un necaz datorita pacatelor pe care le avem si nu le-am spovedit;
– ca nd avem un examen in viata, de asemenea sa ne spovedim si chiar sa ne impartasim cu Sfintele Taine inainte, pentru a primi putere, intelepciune si luminarea mintii;
– cand mergem la spital, la operatie sau tratament, de asemenea este recomandabila Sfanta Spovedanie si Sfanta Impartasanie. S-a inta mplat si se inta mpla multor oameni ca atunci cand merg la operatie sa le fie ultimul drum in via ta. De aceea trebuie sa fim precauti s i in primul rand sa recomandam celor ce merg la operatii grele sa se spovedeasca neaparat si sa se impartaseasca cu Sfintele Taine. In aceste cazuri extreme este voie sa se impartaseasca orice om, indiferent de canon si de pacate:
– cand merge femeia gravida la spital pentru nastere, de
asemenea este foarte, foarte recomandabila Sfanta Spovedanie si Sfanta Impartasanie, deoarece ajuta atat mamei, cat si pruncului pe care-l va naste;
– Spovedania mai este recomandata si atunci cand crestinul pleaca intr-o calatorie indelungata;
– Sfanta Spovedanie este fundamentala atunci cand doi tineri se casatoresc. De aici vin succesul sau insuccesul in casnicie. Daca doi tineri pasesc cu dreptul in casnicie, adica spovedindu-se curat, din copilarie, inainte de cununie si totodata se si impartasesc, va fi bine pentru viitorul lor. Acei ce nu se spovedesc inainte de cununie fac un mare pacat si se lipsesc de un mare dar de la Dumnezeu.
– am avut un necaz mare sau altceva – tinem cateva zile de post (3-4) si ne spovedim, deoarece se poate intampla sa avem un necaz datorita pacatelor pe care le avem si nu le-am spovedit;
– ca nd avem un examen in viata, de asemenea sa ne spovedim si chiar sa ne impartasim cu Sfintele Taine inainte, pentru a primi putere, intelepciune si luminarea mintii;
– cand mergem la spital, la operatie sau tratament, de asemenea este recomandabila Sfanta Spovedanie si Sfanta Impartasanie. S-a inta mplat si se inta mpla multor oameni ca atunci cand merg la operatie sa le fie ultimul drum in via ta. De aceea trebuie sa fim precauti s i in primul rand sa recomandam celor ce merg la operatii grele sa se spovedeasca neaparat si sa se impartaseasca cu Sfintele Taine. In aceste cazuri extreme este voie sa se impartaseasca orice om, indiferent de canon si de pacate:
– cand merge femeia gravida la spital pentru nastere, de
asemenea este foarte, foarte recomandabila Sfanta Spovedanie si Sfanta Impartasanie, deoarece ajuta atat mamei, cat si pruncului pe care-l va naste;
– Spovedania mai este recomandata si atunci cand crestinul pleaca intr-o calatorie indelungata;
– Sfanta Spovedanie este fundamentala atunci cand doi tineri se casatoresc. De aici vin succesul sau insuccesul in casnicie. Daca doi tineri pasesc cu dreptul in casnicie, adica spovedindu-se curat, din copilarie, inainte de cununie si totodata se si impartasesc, va fi bine pentru viitorul lor. Acei ce nu se spovedesc inainte de cununie fac un mare pacat si se lipsesc de un mare dar de la Dumnezeu.
CINE SE POATE SPOVEDI?
In Biserica noastra Ortodoxa exista invatatura ca fiecare om, de la varsta de 7 ani, are pacate personale, si deci, trebuie sa se spovedeasca. Unii se intreaba: ce pacate poate sa aiba un copil? La aceast a intrebare noi raspundem: daca injura de mic si nu este oprit, ce va face cand va fi mare? Sau daca fura lucruri marunte (pare un fapt marunt, dar furtul in sine este o fapta grava) si nu este oprit si mustrat la timp, cand va fi mare poate fi prea tarziu etc. Copiii primesc cea mai puternica educatie la Sfanta Spovedanie si, in plus, lucreaza Duhul Sfant peste ei prin aceasta Taina. O multime de crestini cad in eroarea satanei care-i sfatuieste sa se spovedeasca la batranete. Pe de o parte ei zic ca nu au pacate, iar pe de alt a parte diavolul ii face sa le fie rusine sa se spovedeasca. Si asa trec prin toat a viata fara a se spovedi. Unii ajung sa fie spovediti, altii nu mai apuca. Cel mai groaznic lucru este sa moara cineva nespovedit. Responsabilitatea unui asemenea pacat cade peste toti ai casei. Atunci cand avem pe cineva in familie: tata, mama, unchiul, matusa etc. care nu s-au spovedit niciodata, noi, ca buni crestini, avem obligatia de a-i indruma si sfatui pentru Sfanta Spovedanie. Daca ne dam toata silinta sa-i ajutam, si Dumnezeu ne va ajuta pe noi; insa daca nu ne dam silinta sa-i ajutam, pacatul acela se va rasfra nge peste noi.
Un alt pacat groaznic este a opri pe cineva sa se spovedeasca. Fiecare crestin ortodox botezat, de la 7 ani in sus, trebuie sa se spovedeasca pentru a primi dezlegare si iertare de pacate si pentru a primi harul Duhului Sfant. Nu se pot spovedi la Biserica Ortodoxa cei de alte credinte sau religii; numai daca vor trece de buna voie la Ortodoxie. De asemenea Spovedania este valabila si indispensabila chiar si mantuirii clericilor. Toti calugarii, preotii, episcopii trebuie sa se spovedeasca si ei unii altora pentru a primi dezlegare si iertare. Toti suntem oameni egali si toti trebuie sa ne spovedim „de la vladica la opinca”, de la cer setor pana la savanti sau conducatori de state. Cu sufletul toti suntem egali inaintea lui Dumnezeu.
In Biserica noastra Ortodoxa exista invatatura ca fiecare om, de la varsta de 7 ani, are pacate personale, si deci, trebuie sa se spovedeasca. Unii se intreaba: ce pacate poate sa aiba un copil? La aceast a intrebare noi raspundem: daca injura de mic si nu este oprit, ce va face cand va fi mare? Sau daca fura lucruri marunte (pare un fapt marunt, dar furtul in sine este o fapta grava) si nu este oprit si mustrat la timp, cand va fi mare poate fi prea tarziu etc. Copiii primesc cea mai puternica educatie la Sfanta Spovedanie si, in plus, lucreaza Duhul Sfant peste ei prin aceasta Taina. O multime de crestini cad in eroarea satanei care-i sfatuieste sa se spovedeasca la batranete. Pe de o parte ei zic ca nu au pacate, iar pe de alt a parte diavolul ii face sa le fie rusine sa se spovedeasca. Si asa trec prin toat a viata fara a se spovedi. Unii ajung sa fie spovediti, altii nu mai apuca. Cel mai groaznic lucru este sa moara cineva nespovedit. Responsabilitatea unui asemenea pacat cade peste toti ai casei. Atunci cand avem pe cineva in familie: tata, mama, unchiul, matusa etc. care nu s-au spovedit niciodata, noi, ca buni crestini, avem obligatia de a-i indruma si sfatui pentru Sfanta Spovedanie. Daca ne dam toata silinta sa-i ajutam, si Dumnezeu ne va ajuta pe noi; insa daca nu ne dam silinta sa-i ajutam, pacatul acela se va rasfra nge peste noi.
Un alt pacat groaznic este a opri pe cineva sa se spovedeasca. Fiecare crestin ortodox botezat, de la 7 ani in sus, trebuie sa se spovedeasca pentru a primi dezlegare si iertare de pacate si pentru a primi harul Duhului Sfant. Nu se pot spovedi la Biserica Ortodoxa cei de alte credinte sau religii; numai daca vor trece de buna voie la Ortodoxie. De asemenea Spovedania este valabila si indispensabila chiar si mantuirii clericilor. Toti calugarii, preotii, episcopii trebuie sa se spovedeasca si ei unii altora pentru a primi dezlegare si iertare. Toti suntem oameni egali si toti trebuie sa ne spovedim „de la vladica la opinca”, de la cer setor pana la savanti sau conducatori de state. Cu sufletul toti suntem egali inaintea lui Dumnezeu.
UNDE TREBUIE SA NE SPOVEDIM?
Fiecare crestin apartine de o parohie si este normal ca fiecare sa mearga si sa se spovedeasca acolo, la parohia de care apartine. Insa Taina Sfintei Spovedanii impune o mare delicatete duhovniceasc a, pe care, din pacate, nu toti preotii o detin. Spovedania trebuie sa o faci dintr-o dragoste si un respect duhovnicesc deosebit fata de cineva. Nu ni se poate impune persoana la care trebuie sa ne spovedim, ci duhovnicul trebuie sa ni-l alegem singuri cu rugaciune, cum spunea parintele Rafail Noica raspunzand la intrebarea unuia care zicea: „Ce sa facem, ca nu avem duhovnic?”, „Sa ne rugam pentru a ne descoperi Dumnezeu duhovnicul! Sa ne nastem duhovnicul!”. Un preot, fiind suparat pe un credincios din parohia sa pentru ca merge sa se spovedeasca la o manastire si nu se spovedeste la el, l-a mustrat si i-a interzis sa nu mai mearga la manastire, zicandu-i: „Esti din turma mea, din parohia mea si Dumnezeu te va intreba la judecata daca te-ai t inut de turma”. Domnul Iisus Hristos si Sf. Nicodim: renasterea la Eu l-as intreba pe acel preot viata prin Duh are are in turma lui vreo 5 – 6.000 de suflete: ce a pastorit pana acum? Cate suflete din parohia lui a indreptat el catre Dumnezeu pana acum? Pe cati i-a facut crestini practicanti? Cati din acei mii de oameni merg la biserica datorita ostenelii lui? Acel om din parohia sa, s-a intors la Dumnezeu datorit a ma nastirii. In general oamenii care merg la manastiri fac cinste si preotului si parohiei respective. In definitiv, fiecare dintre noi crestinii putem sa ne spovedim unde simtim ca suntem pe drumul cel mai bun, unde simtim pace si liniste. Impa rtirea pe turme si pastori in veacul de dincolo va fi alta fata de cea de acum. Vor fi chiar si inversate valorile si responsabilit atile acestui veac. Bunul Dumnezeu sa ne faca si noua parte de mantuire.
Fiecare crestin apartine de o parohie si este normal ca fiecare sa mearga si sa se spovedeasca acolo, la parohia de care apartine. Insa Taina Sfintei Spovedanii impune o mare delicatete duhovniceasc a, pe care, din pacate, nu toti preotii o detin. Spovedania trebuie sa o faci dintr-o dragoste si un respect duhovnicesc deosebit fata de cineva. Nu ni se poate impune persoana la care trebuie sa ne spovedim, ci duhovnicul trebuie sa ni-l alegem singuri cu rugaciune, cum spunea parintele Rafail Noica raspunzand la intrebarea unuia care zicea: „Ce sa facem, ca nu avem duhovnic?”, „Sa ne rugam pentru a ne descoperi Dumnezeu duhovnicul! Sa ne nastem duhovnicul!”. Un preot, fiind suparat pe un credincios din parohia sa pentru ca merge sa se spovedeasca la o manastire si nu se spovedeste la el, l-a mustrat si i-a interzis sa nu mai mearga la manastire, zicandu-i: „Esti din turma mea, din parohia mea si Dumnezeu te va intreba la judecata daca te-ai t inut de turma”. Domnul Iisus Hristos si Sf. Nicodim: renasterea la Eu l-as intreba pe acel preot viata prin Duh are are in turma lui vreo 5 – 6.000 de suflete: ce a pastorit pana acum? Cate suflete din parohia lui a indreptat el catre Dumnezeu pana acum? Pe cati i-a facut crestini practicanti? Cati din acei mii de oameni merg la biserica datorita ostenelii lui? Acel om din parohia sa, s-a intors la Dumnezeu datorit a ma nastirii. In general oamenii care merg la manastiri fac cinste si preotului si parohiei respective. In definitiv, fiecare dintre noi crestinii putem sa ne spovedim unde simtim ca suntem pe drumul cel mai bun, unde simtim pace si liniste. Impa rtirea pe turme si pastori in veacul de dincolo va fi alta fata de cea de acum. Vor fi chiar si inversate valorile si responsabilit atile acestui veac. Bunul Dumnezeu sa ne faca si noua parte de mantuire.
CUM TREBUIE SA NE PREGATIM PENTRU A MERGE LA SFANTA SPOVEDANIE?
A tunci cand facem o Spovedanie generala la un preot, trebuie sa tinem 5-6 zile de post. In acele zile sa nu mancam carne, lapte, branza si oua. Sa facem cat mai multe metanii. Sa ne rugam cat mai mult si sa citim daca avem timp si din Psaltire. Sa ne impacam cu cei pe care i-am suparat sau ne-au suparat. Cu cateva zile inainte de Sfanta Spovedanie sa ne facem un examen al constiintei, sa citim dintr-un ghid de Spovedanie pacatele si cele pe care stim ca le-am facut sa le notam pe o hartie pentru a nu le uita (putem foarte bine folosi ghidul din aceasta carte).
In ziua in care mergem la Spovedanie sa citim rugaciunile inainte de Sfanta Spovedanie. Sa citim pacatele din ghidul de Spovedanie si sa le notam pe cele care le-am facut pe o hartie pentru a nu le uita. Cand nu ne impartasim si nu facem o Spovedanie generala, atunci putem sa ne spovedim fara post, numai sa avem pacatele notate pe hartie.
A tunci cand facem o Spovedanie generala la un preot, trebuie sa tinem 5-6 zile de post. In acele zile sa nu mancam carne, lapte, branza si oua. Sa facem cat mai multe metanii. Sa ne rugam cat mai mult si sa citim daca avem timp si din Psaltire. Sa ne impacam cu cei pe care i-am suparat sau ne-au suparat. Cu cateva zile inainte de Sfanta Spovedanie sa ne facem un examen al constiintei, sa citim dintr-un ghid de Spovedanie pacatele si cele pe care stim ca le-am facut sa le notam pe o hartie pentru a nu le uita (putem foarte bine folosi ghidul din aceasta carte).
In ziua in care mergem la Spovedanie sa citim rugaciunile inainte de Sfanta Spovedanie. Sa citim pacatele din ghidul de Spovedanie si sa le notam pe cele care le-am facut pe o hartie pentru a nu le uita. Cand nu ne impartasim si nu facem o Spovedanie generala, atunci putem sa ne spovedim fara post, numai sa avem pacatele notate pe hartie.
SPOVEDANIA NU TREBUIE FACUTA FORMAL
E xista o multime de oameni care nu sunt constienti de actul spovedaniei sau nu sunt sinceri si merg si ei de ochii lumii sau dintr-un reflex conditionat la preot sa se spovedeasca. Ajungand la preot nu spun mai nimic, nu au nici o cainta pentru greselile pe care le-au facut, nu realizeaza ca sunt in fata lui Dumnezeu si ca se petrece o Taina mare in acel moment. Acei oameni merg la Spovedanie dintr-un formalism si se spovedesc formal. Efectul este acelasi, deoarece se cunoaste ca atunci cand te ostenesti primesti un rezultat, pe loc sau mai tarziu. Iar daca nu te ostenesti real, ci te faci doar ca te ostenesti, cazi in pacatul vicleniei, sireteniei. Pe om poti sa-l inseli, insa pe Dumnezeu niciodata. De aceea, pentru cei care nu sunt sinceri si nu sunt dispus i pentru o Spovedanie cu cainta si cu sinceritate, este recomandabil, deci mai bine, sa nu se spovedeasca in acel moment. Spovedindu-se in acest fel, nu primesc nici iertare de la Dumnezeu si in plus pacatuiesc pentru acel formalism de ochii lumii. In asemenea situatie se gasesc chiar si acei crestini care merg la biserica regulat, insa fara nici o simtire duhovniceasca. Esenta Spovedaniei si efectul ei nu constau intr-o Spovedanie regulata si stereotipa, ci dimpotriva intr-o Spovedanie spontana iesit a din adancul inimii, cu mult a durere si parere de rau.
E xista o multime de oameni care nu sunt constienti de actul spovedaniei sau nu sunt sinceri si merg si ei de ochii lumii sau dintr-un reflex conditionat la preot sa se spovedeasca. Ajungand la preot nu spun mai nimic, nu au nici o cainta pentru greselile pe care le-au facut, nu realizeaza ca sunt in fata lui Dumnezeu si ca se petrece o Taina mare in acel moment. Acei oameni merg la Spovedanie dintr-un formalism si se spovedesc formal. Efectul este acelasi, deoarece se cunoaste ca atunci cand te ostenesti primesti un rezultat, pe loc sau mai tarziu. Iar daca nu te ostenesti real, ci te faci doar ca te ostenesti, cazi in pacatul vicleniei, sireteniei. Pe om poti sa-l inseli, insa pe Dumnezeu niciodata. De aceea, pentru cei care nu sunt sinceri si nu sunt dispus i pentru o Spovedanie cu cainta si cu sinceritate, este recomandabil, deci mai bine, sa nu se spovedeasca in acel moment. Spovedindu-se in acest fel, nu primesc nici iertare de la Dumnezeu si in plus pacatuiesc pentru acel formalism de ochii lumii. In asemenea situatie se gasesc chiar si acei crestini care merg la biserica regulat, insa fara nici o simtire duhovniceasca. Esenta Spovedaniei si efectul ei nu constau intr-o Spovedanie regulata si stereotipa, ci dimpotriva intr-o Spovedanie spontana iesit a din adancul inimii, cu mult a durere si parere de rau.