Filosoful ucrainean Andrii Baumeister cu referire la BOUkr: "Un război împotriva propriului popor" - Portalul "Moldova Ortodoxă" | Portalul "Moldova Ortodoxă"
Header image

Filosoful ucrainean Andrii Baumeister cu referire la BOUkr: „Un război împotriva propriului popor”

16:12, luni, 9 septembrie, 2024 | Cuvinte-cheie:

Filosoful ucrainean Andrii Baumeister a analizat în detaliu multe aspecte problematice ale Legii nr. 8371 și a rezumat că ea nu aduce niciun beneficiu Ucrainei. De ce?

Pe 28 august 2024, faimosul filosof și intelectual ucrainean Andrii Baumeister a înregistrat un video în care și-a împărtășit ideile despre perspectiva proceselor care au loc în Ucraina cu privire la Biserica Ortodoxă Ucraineană (BOUkr). Poziția sa pare nu doar una rezonabilă și echilibrată, dar și extrem de importantă, deoarece Andrii Baumeister abordează această problemă în mod imparțial, avându-se în vedere faptul că el este catolic.

Astfel, nimeni nu-l poate acuza că ar fi influențat în plan confesional de Biserica Ortodoxă Ucraineană. Dimpotrivă – Baumeister ar fi putut cere interzicerea Bisericii Ortodoxe Ucrainene, în special fiind cunoscută poziția catolicilor ucraineni (episcopul Krivițki și Sveatoslav Șevciuk). Dar el nu face acest lucru. În schimb, el vede problema nu ca un catolic, ci ca un credincios și un cetățean al Ucrainei căruia îi pasă de soarta poporului și a statului. Din acest motiv, am decis să expunem pe scurt argumentele sale pentru a aduce la cunoștința cititorilor noștri poziția unei persoane lucide și inteligente.

Euforie și psihoză

Legea nr. 8371, adoptată recent de Rada Supremă a Ucrainei, a stârnit discuții intense și a polarizat opiniile în interiorul societății. Legea care are scopul oficial de a proteja ordinea constituțională în sfera religioasă, a devenit un motiv pentru declarații triumfaliste și chiar euforie în rândul unora din elita politică ucraineană.

Potrivit lui Baumeister, mulți dintre deputații care au scris pe rețelele de socializare că „Ucraina și-a dobândit în sfârșit independența spirituală și că acest cuib al FSB-ului, KGB-ului, care amenință securitatea și cultura ucraineană, va fi în sfârșit distrus”, au căzut într-un fel de psihoză colectivă. Această euforie, care s-a produs pe fundalul evenimentelor de la Kursk și Pokrovsk, este greu de explicat, mai ales în contrast cu legea însăși, care, în opinia lui Baumeister, este destul de plictisitoare și extrem de problematică din punct de vedere logic și al jurisprudenței.

După ce sa pătruns în esența documentului, Baumeister a reperat multe aspecte problematice în acesta.

Problema nedeterminării juridice

Unul dintre principalele puncte de critică este ambiguitatea și vagul în termenii folosiți în lege. Potrivit lui Baumeister, pentru mulți dintre acești termeni, precum „afiliere”, „parte a structurii”, „centru de guvernare” și „lumea rusă”, nu există definiții juridice concrete și pot fi interpretați în mod diferit. Acest moment creează riscul ca legea să fie aplicată conform unei interpretări expansive, conducând la o potențială manipulare și abuz.

Andrii Baumeister subliniază în mod deosebit că conceptele precum „ideologia lumii ruse” sau „propaganda pro-rusă” nu sunt termeni juridici și, prin urmare, nu pot servi drept bază pentru acțiuni legale. Acest lucru deschide ușa acuzațiilor și persecuțiilor nefondate, care duc la nihilism în drept și încălcări ale principiilor justiției.

Legături canonice și profanare religioasă

Baumeister mai subliniază că fenomene pur ecleziastice, precum legăturile canonice dintre Biserici, ar putea ajunge sub acuzația de „afiliere”: „Dacă o biserică are o legătură canonică cu o altă biserică, existența acestei legături canonice ar putea nimeri sub incidența unei asemenea legi cu astfel de sancțiuni”.

El subliniază, de asemenea, că legăturile canonice dintre Biserica Ortodoxă Ucraineană și Biserica Ortodoxă Rusă sunt văzute ca ceva care necesită o rupere imediată, fără a lua în considerare contextul istoric și religios. În opinia sa, aceasta este o manifestare a ignoranței religioase și a profanării, întrucât legăturile canonice nu pot servi drept temei pentru sancțiunile și restricțiile prevăzute de legislație.

Profesorul notează pe bună dreptate că această lege nu ține cont de existența unor legături canonice între diferite Patriarhii și Biserici Autocefale, care pot varia în gradul de apropiere în plan religios. În același timp, interpretarea unilaterală a legăturilor Bisericii propusă în Legea nr. 8371 reflectă o abordare superficială și suprasimplificată a legiuitorilor a problemelor de natură religioasă.

Problema independenței spirituale

Filosoful ucrainean acordă o atenție deosebită noțiunii de „independență spirituală”, care este folosită activ atât în ​​textul legii, cât și în retorica susținătorilor săi. Baumeister pune la îndoială necesitatea ca statul să asigure independența spirituală a cetățenilor săi, subliniind defectele istorice și filozofice ale unui asemenea demers. El a reamintit că încă din secolele XVII-XVIII, Europa a început să dezvolte idei de toleranță religioasă și libertate de conștiință, care sunt total contrare încercărilor statului de a dicta viața spirituală a cetățenilor săi. În același timp, Baumeister este convins că legea în cauză este „întocmită dintr-o perspectivă a nihilismului și ignoranței juridice, religioase și istorice”.

„În plus, legea este total nejustificată și anacronică. Este iremediabil depășită. Mulți dintre deputați, și îi cunosc personal pe mulți – sunt oameni relativ tineri, între 35 și 50 de ani. Când votează această lege, ei gândesc într-un mod absolut depășit de timp. Ei gândesc în categorii vechi de 300 de ani, care nu au nicio legătură cu secolul XXI, sau măcar cu secolul XX, care îi vaor pune într-o lumină neavantajoasă pe acești legiuitori și pe autorii acestui proiect de lege imediat ce vom începe să testăm istoria”, crede profesorul.

De aceea, o astfel de lege este depășită de timp și prezintă un pericol pentru Ucraina, deoarece se bazează pe idei respinse de mult timp de gândirea modernă juridică și politică.

Pentru a demonstra că această abordare este privită ca fiind depășită de timp, Andrii Baumeister a reamintit cuvintele papei Francisc, care a spus că rugăciunea nu poate fi un instrument al răului și a cerut inviolabilitatea bisericilor. Din această declarație reiese cu claritate că pontiful roman crede că libertățile religioase din Ucraina sunt amenințate.

Semne ale totalitarismului

Din acest motiv, crede filozoful, în Ucraina există semne ale unei mișcări către totalitarism. Acest lucru se întrevede și în inițiativa de a crea un Minister al Unității Naționale, care ar spori controlul asupra opiniei publice și asupra sistemului de învățământ. Cu alte cuvinte, autoritățile își propun să contureze o identitate națională unificată „corectă” pentru cetățeni, care va contrazice principiile unui stat liberal și democratic.

Pe de altă parte, politicile de stat care vizează asigurarea „independenței spirituale” seamănă puternic cu metodele regimurilor totalitare trecute, în care statul a intervenit în viața religioasă a cetățenilor săi.

Paralele istorice și Patriarhia Constantinopolului

Andrii Baumeister a făcut paralele istorice, amintind că Patriarhia Constantinopolului a fost întotdeauna strâns legată de puterea imperială, fie că a fost vorba de imperiile bizantine sau otomane.

Mai târziu, în secolul al XVIII-lea, împărații și împărătesele din Rusia au devenit patroni ai Patriarhiei Constantinopolului, transformând curtea imperială rusă în principalul garant și binefăcător al Patriarhului Ecumenic. S-a adăugat încă un imperiu de care depindea existența Patriarhiei, alături de imperiile otoman și bizantin.

Totodată, în secolul al XIX-lea, când Balcanii, Bulgaria și România și-au câștigat independența în urma războiului ruso-turc din 1877, au început să apară biserici naționale autocefale. Patriarhia de la Constantinopol a condamnat acest lucru la Sinodul din 1872 ca o manifestare a etnofiletismului (supremația principiului național asupra celui ecleziastic), considerând-o o acțiune antibisericească și antinaționalistă.

La începutul secolului al XX-lea, după înfrângerea grecilor la Smirna în 1922 și Conferința ulterioară de la Lausanne din 1923, turcii au luat în considerare cu toată seriozitatea interzicerea Patriarhiei Constantinopolului ca instituție imperială învechită. Aliații au insistat însă asupra păstrării acesteia. De atunci, Patriarhul Constantinopolului a rămas un cetățean loial al Turciei, influența sa fiind mai mult legată de diaspore și parohii împrăștiate în lume decât de formațiuni statale compacte.

Astfel, crede Baumeister, afirmațiile conform cărora Biserica Ortodoxă Ucraineană este infectată cu „narațiuni imperiale” sunt complet nefondate. Mai mult decât atât, având în vedere legăturile istorice dintre Fanar și diversele imperii, aceste acuzații nu sunt doar nefondate, ci și absurde și ridicole.

BOaU și situația actuală

Schimbările aduse în Ucraina prin acordarea Tomosului din 2018 au dus la înființarea Bisericii Ortodoxe a Ucrainei (BOaU), deși locurile sfinte istorice precum Lavra Peșterilor de la Kiev au rămas sub controlul Bisericii Ortodoxe Ucrainene. Potrivit lui Baumeister, în esență, Fanarul a reluat procesul de conexiuni canonice, provocând discuții despre legitimitatea istorică și ecleziastică a acestei mișcări.

Mai mult, profesorul subliniază că liderii politici și religioși au fost atrași în „euforia” respingerii moștenirii lor, ceea ce poate duce la decizii antiistorice și contrare principiilorde drept. El subliniază importanța păstrării memoriei și tradițiilor istorice, care sunt parte integrantă a identității naționale.

Un război împotriva propriului popor

Baumeister a subliniat că în ultimii ani, Biserica Ortodoxă Ucraineană s-a confruntat cu presiuni fără precedent din partea diferitelor structuri statale și nestatale. Această presiune se manifestă prin acțiunile active ale grupurilor paramilitare care acaparează mănăstiri și biserici, precum și prin susținerea acestor acțiuni de către autoritățile locale care preiau sloganurile lor agresive, legitimând astfel violența împotriva Bisericii.

În timp ce Biserica Greco-Catolica Ucraineană a dominat istoric în Ucraina de Vest, ținutul Volyn și alte regiuni din Ucraina Centrală și de Vest au fost în mod tradițional ortodoxe. Filosoful a reamintit că bisericile antice din aceste regiuni, dintre care unele au funcționat timp de secole, sunt acum atacate și confiscate.

Sprijinul unor astfel de acțiuni din partea poliției și inacțiunea Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU) creează condiții pentru o presiune necontrolată asupra Bisericii Ortodoxe Ucrainene pe care Baumeister o vede ca un război împotriva propriului popor. Se desfășoară campanii direcționate spre distrugerea identității spirituale a ucrainenilor prin impunerea „libertății spirituale” bazată pe restricții în frecventarea bisericii. Aceasta, la rândul său, duce nu la libertate, ci la oprimare duhovnicească și la o ruptură cu valorile spirituale tradiționale.

Biserica Ortodoxă Ucraineană și Biserica Ortodoxă a Ucrainei

Baumeister a reamintit, de asemenea, că au răsunat multe propuneri ca Biserica Ortodoxă Ucraineană să renunțe la orice legături canonice cu Biserica Ortodoxă Rusă în favoarea trecerii în jurisdicția BOaU. Totuși, potrivit profesorului, acest demers este perceput ca o cerere de neglijare a voinței credincioșilor, de a-i obliga să-și abandoneze identitatea spirituală și să accepte condițiile stabilite de BOaU.

Presiunea continuă și, fără îndoială, se va intensifica în viitorul apropiat. În acest sens, Andrii Baumeister își exprimă îngrijorarea că mulți ierarhi ai BOaU, precum și oameni pentru care a avut respect, se bucură acum de această situație sau cel puțin rămân tăcuți când datoria lor ar fi să se ridice în apărarea Biserici Ortodoxe Ucrainene.

„Mă doare că mulți dintre cunoscuții mei, oameni pe care respect, ierarhi ai BOaU, profită de această situație, se bucură de ea, sau tac bucurându-se, în timp ce datoria lor este să susțină Biserica Ortodoxă Ucraineană și să le spună angajaților Serviciului de Stat al Ucrainei pentru Etnopolitică și Libertate de Conștiință, legiuitorilor noștri, Președintelui nostru și autorităților locale că aceștia (Biserica Ortodoxă Ucraineană – Red.) sunt frații noștri. Nu ne vom putea ruga în aceste mănăstiri și biserici, știind că aici oamenii u fost scoși afară, uneori provocându-le răni corporale sau organizând carnavale ale unor oameni lipsiți de Dumnezeu lângă Lavră… Câte filmulețe au fost postate pe YouTube în anii 2022-2023… Umiliri, huiduieli, strigăte permanente despre niște popi moscoviți… Totul a fost inventat ca în anii 20 a secolui trecut de bolșevici… Deci dacă eu eram în locul ierarhilor și preoților din BOaU, aș fi făcut apel către autorități: aceștia sunt frații noștri, să rezolvăm altfel această problemă, să dăm libertate poporului Ucrainei, așa cum scrie în Constituție, libertatea de conștiință”.

De asemenea, el a făcut apel la reprezentanții confesiunilor protestante, ai Bisericii Catolice și ai iudaismului să susțină dreptul la libertatea de conștiință și să se opună acțiunilor violente împotriva credincioșilor Bisericii Ortodoxe Ucrainene.

În încheiere, Andrii Baumeister a subliniat că principiile Evangheliei sunt fundamental diferite de cele ale Cezarului.

„Și dacă sunteți oameni religioși, mă adresez reprezentanților BOaU și liderilor protestanți, înțelegeți că prin violență, insulte, ură și toate aceste trucuri, grupurile paramilitare nu vor putea lua cu asalt Orașul Ceresc, Cetatea lui Dumnezeu. Împărăția Cerurilor nu poate să fie confiscată în urma atacurilor unor grupări paramilitare, judecata veșnică și adevărul divin nu pot fi luate cu forța de raideri și nici prin legile Radei Supreme.

Și această afirmație a respectatului filozof este de netăgăduit.

Sursa: https://spzh.live/ro/

Contact Form Powered By : XYZScripts.com