La Mănăstirea Ciuflea din Capitală se pregătesc la solicitare prescuri pentru săvârșirea Sfintei Liturghii
22:36, marți, 30 octombrie, 2018 | Cuvinte-cheie: Chisinau, manastirea ciuflea, prescura, prescuri
Mănăstirea Ciuflea din Capitală pune la dispoziția parohiilor și a slujitorilor bisericilor prescuri destinate pentru săvârșirea Sfintelor Liturghii, făcându-se în acest sens comandă la telefoanele: 069206166 mobil; 022542965; 022542963 sau direct la pangarul mănăstirii.
Prescurile sunt pregătite de către măicuțele din obștea monahală, care sunt persoane ce duc o viață curată, petrecând în rugăciune și nevoință de post și fapte bune.
Credincioșii oferă la altarul bisericii pâinea ca simbol al vieții lui materiale și ca ofrandă binecuvântată de preot, iar înapoi primește de la Hristos, în cadrul Sfintei Liturghii, aceeași pâine, dar prefăcută în Trupul și Sângele Domnului pentru a-i sfinți viața întreagă.
Această pâine liturgică numită „prescură” este materia principală din care se pregătesc Sfânta Împărtășanie și Sfânta Anafură.
Cuvântul „prescură” vine de la grecescul „prosfora” și înseamnă jertfă, ofrandă, aducere sau punere înainte.
Ea este făcută din pâine dospită, amestecată cu sare și apă. Liturghierul prevede anumite cerințe de calitate în ceea ce privește prescurile: să fie făcute din făina de grâu curat, nu prea veche ori alterată, să fie preparate cu apă naturală, curată, potrivit de sărate, dospite, bine coapte și nearse, cu gust firesc.
Prescura are mai multe forme. Cea mai întâlnită este cea rotundă, pe care se aplică o pecete cu un instrument special, numit „pistornic”, și care imprimă inițialele IC. XC. NI. KA, dispuse sub formă de pătrat. Inițialele înseamnă „Iisus Hristos învinge”. Această formă simbolizează dumnezeirea fără început şi sfârşit şi rotunjimea pământului. Alte forme ale prescurii sunt: cu trei cornuri, simbolizând pe Sfânta Treime, cu patru cornuri, în formă de cruce, cu cinci cornuri amintind cele cinci pâini înmulţite de Mântuitorul în pustie.
Prescura cu patru cornuri în formă de cruce, obişnuită la noi în ţară, este recomandată de către Sfântul Simeon al Tesalonicului „pentru că şi Dumnezeu s-a făcut om cu totul desăvârşit alcătuit din suflet şi din cele patru stihii, pentru că şi lumea este din patru părţi, şi Cuvântul acesta al lui Dumnezeu este Trupul pe care L-a luat Hristos”.