ONU: Ucraina nu a reușit să demonstreze legalitatea interzicerii Bisericii Ortodoxe Ucrainene
12:49, joi, 2 ianuarie, 2025 | Cuvinte-cheie: biserica ortodoxa din ucraina
Autoritățile ucrainene nu au oferit o explicație de ce a fost necesară interzicerea întregii organizații și nu s-a recurs la impunerea de măsuri asupra anumitor persoane.
Ucraina nu a reușit să justifice necesitatea și proporționalitatea măsurilor care vizează dizolvarea organizațiilor religioase, inclusiv a Bisericii Ortodoxe Ucrainene (BOUkr). Acest lucru se notează în raportul Oficiului Înaltului Comisar al Națiunilor Unite pentru Drepturile Omului (OÎCNUDO) din 31 decembrie referitor la situația din Ucraina din septembrie până în noiembrie 2024.
În Raport se precizează că pe 23 septembrie 2024, în Ucraina au intrat în vigoare modificări la legea privind organizațiile religioase, stârnind îngrijorări în cadrul OÎCNUDO. Potrivit documentului, această lege face referință la „securitatea națională (sau publică)” ca motiv de restrângere a libertății de religie sau de credință. Dar ONU subliniază că „nici Pactul Internațional cu privire la Drepturile Civile și Politice (PIDCP) și nici Convenția Europeană a Drepturilor Omului nu includ securitatea națională printre motivele permise pentru o astfel de restricție”.
Amendamentele introduc limitări semnificative, inclusiv interzicerea activităților organizațiilor religioase străine cu sediul în state responsabile de agresiunea armată împotriva Ucrainei, precum și a partenerilor lor ucraineni. Mai exact, documentul interzice direct activitățile Bisericii Ortodoxe Ruse. „În plus, dacă o instanță constată că o organizație religioasă ucraineană este afiliată unei organizații religioase străine interzise, aceasta ar putea dispune dizolvarea organizației religioase ucrainene”, se arată în raport.
OÎCNUDO subliniază că dizolvarea unei organizații religioase este o restricție serioasă care necesită o justificare substanțială. „Disființarea unei organizații religioase este o restricție severă care afectează capacitatea enoriașilor de a-și practica religia sau credința împreună cu alții și amenință viabilitatea comunității în ansamblu, ceea ce necesită motive foarte serioase cu titlu de justificare. Ucraina nu a a demonstrat necesitatea și proporționalitatea acestei măsuri, de exemplu, arătând de ce măsurile mai puțin restrictive, cum ar fi măsurile limitate în mod special la persoanele responsabile de fapte greșite, nu ar fi satisfăcătoare și suficiente”.
O preocupare deosebită este exprimată cu privire la caracterul vag al formulărilor din amendamente. De exemplu, legea impune disfințarea organizațiilor dacă „persoanele lor autorizate” sunt găsite vinovate de infracțiuni, inclusiv amenințări la adresa securității naționale, sau dacă sunt implicate în „fapte repetate” de răspândire a „propagandei ideologiei lumii ruse”. „Aceste prevederi pot duce la răspunderea unor comunități religioase întregi pentru comportamentul anumitor persoane”, se subliniază în raport.
Mai mult, în document este specificat că modificările permit anularea contractelor de închiriere a localurilor religioase prin hotărâri administrative înainte de hotărârile judecătorești. În trecut, OÎCNUDO a observat că unele clădiri bisericești au fost închise și au fost făcute inaccesibile pentru comunitate după anularea contractelor de închiriere, „situație care, în special în comunitățile cu puține biserici, poate limita exercitarea libertății de cult și poate contribui la tensiuni sociale”.
După cum a raportat UJO mai devreme, conducătorul Bisericii Ortodoxe a Ucrainei (BOaU) Epifanie Dumenko a declarat că libertatea religioasă în Ucraina rămâne la un nivel înalt, fapt confirmat de anchetele sociologice.
Sursa: https://spzh.eu/ro/