Recomandări privind organizarea învățământului religios la distanță pentru copii și adulți
23:59, joi, 2 aprilie, 2020 | Cuvinte-cheie: catehizare online
Pe lângă recomandările pe care le-a oferit Direcția Metodică a Mitropoliei Moldovei profesorilor de religie și celor din școlile duminicale, vă propunem atenției dumneavoastră și recomandările Sectorului Sinodal Studii și Catehizare al Bisericii Ortodoxe Ruse.
1. Aceste recomandări prezintă formele de organizare de la distanță a interacțiunii parohiale cu grupurile de copii și adulți în perioada de izolare (a se vedea „Instrucțiunile pentru preoții parohi și egumenii mănăstirilor Bisericii Ortodoxe Ruse în legătură cu amenințarea răspândirii infecției de coronavirus”, aprobată de Sfântul Sinod la 17.03.2020, nr. 30).
2. În perioada amenințării cu infecția de coronavirus, în acele parohii, în care există personal și capacitate tehnică, se recomandă organizarea de activități educaționale la distanță cu adulții și copii.
3. Trecerea la activități educaționale online (la distanță) cu copiii și adulții nu este dictată de necesitatea „respectării programului de studiu” sau „oferii de cunoștințe”. Ci mai degrabă este necesară pentru menținerea unui contact personal, confidențial, al profesorului de școală duminicală cu copiii și cu adulții îndrumați. Trebuie subliniat faptul că instruirea religioasă nu este un transfer scolastic al unui set de definiții doctrinare, ci un transfer de valori și semnificații. Procesul de instruire religioasă este fundamental mai larg și mai profund decât procesul intelectual de transmitere și asimilare a informațiilor.
4. Un model aproximativ de implementare a învățământului parohial la distanță a copiilor și adulților:
– preotul paroh este responsabil de instruirea angajaților parohiei (profesori, cateheți) și a enoriașilor care doresc să participe la instruirea online cu privire la utilizarea tehnologiilor de învățare la distanță (consultant tehnic);
– testarea sistemului de învățământ la distanță este organizată;
– are loc o întâlnire online a personalului bisericii responsabil de educația parohială pentru a găsi metode convenabile și eficiente de lucru (ținând cont de caracteristicile de vârstă ale copiilor și adulților),
– planificarea activităților;
– preotul paroh informează enoriașii despre programul educațional la distanță.
5. În conformitate cu dotările tehnice existente, parohia organizează cursuri educaționale pentru copii și adulți (discuții, grupuri de lectură biblică, cursuri de catehizare, prelegeri pentru adulți, întâlniri pentru tineri, etc.), în format de webinare (conferințe video) pe o platformă online (de exemplu, Skype, Zoom etc.).
6. Caracteristici ale Skype ca platformă educațională (https://www.skype.com/):
– instalare și utilizare gratuită;
– interfață și gestionare simplă;
– posibilitatea organizării unei întâlniri virtuale fără înregistrarea și instalarea aplicației ( https://www.skype.com/en/free-conference-call/ );
– posibilitatea de a participa la o conferință online a unui număr mai mic de 50 de participanți; posibilitatea de a se alătura participanților fără instalarea unui soft special (prin browser-ul Google Chrome);
– timpul nelimitat al conferinței de grup;
– posibilitatea de a demonstra un ecran, înregistra o conferință, chat etc.
7. Caracteristici ale Zoom ca platformă educațională (https://zoom.us):
– instalare și utilizare gratuită;
– conexiune stabilă, utilizarea economică a memoriei computerului (ceea ce înseamnă o mai bună comunicare);
– posibilitatea de a participa la o conferință online a unui număr de până la 100 de participanți;
– 40 minute limită pentru conferințe video de grup;
– capacitatea de a demonstra un ecran și aplicații de pe un computer, de a desena și scrie pe o tablă online, înregistrări de conferințe, conversații chat, partajarea participanților în „săli” pentru muncă în grup etc.
8. Este inacceptabil să lucrați la distanță cu copiii în formatul standard de școlarizare: „emiterea de sarcini pentru muncă independentă – și apoi evaluarea îndeplinirii sarcinii de către profesor”.
În același timp, interacțiunea cu copiii și familiile lor este posibilă, de exemplu, în formatul unui „maraton al familiei” cu sarcini creative și intelectuale, consultații online, discuții colective, comunicare prin chat; în formatul de ținere a unui jurnal și a discuțiilor ulterioare online (exemplu, „Jurnalul Postului Mare” de Alexei Șirikov) etc.