Header image

14 reguli de bună cuviinţă pentru creştinii care merg la sfânta biserică în Duminici şi în sărbători după părintele Ilie Cleopa

Duhovnicul Ilie Cleopa a stabilit un set de reguli de bună cuviinţă care privesc comportamentul în timpul slujbei şi până la plecarea din biserică.

Părintele Ilie Cleopa (1912-1998), cunoscut predicator al Moldovei, era unul dintre monahii căutaţi de credincioşi pentru sfaturile sale duhovniceşti. „Mânca-v-ar Raiul!”, le ura părintele de la Sihăstria celor care-l căutau la mănăstire, dar avea grijă să-i atenţioneze mereu să se pregătească în credinţă pentru venirea sfârşitului lumii. Părintele Cleopa cunoştea bine Sfânta Scriptură, precum şi o bună parte din scrierile Sfinţilor Părinţi şi Sfintele Canoane ale Bisericii Ortodoxe, iar la îndemnul unor ierarhi şi teologi a început să-şi scrie atât predicile proprii, cât şi unele cărţi cu conţinut patristic, teologic şi moral. În lucrarea „Ne vorbeşte Părintele Cleopa”, tipărită la Editura Episcopiei Romanului (1995-2000), se regăsesc Cele 14 reguli pentru mergerea la biserică, un set de sfaturi pe care duhovnicul de la Sihăstria le-a lăsat credincioşilor spre a fi urmate în zilele în care merg să se închine duminicile şi în zilele de sărbătoare. „Fraţilor, trebuie să ştiţi că un creştin care merge la biserică are 14 reguli canonice de bună cuviinţă, dacă vrea să-i folosească sfânta biserică. Dacă nu le împlineşte, se duce la biserică spre osândă”, spunea Ilie Cleopa înainte de a enumera cele 14 reguli.

„Bărbaţii în biserică trebuie să stea în partea dreaptă, iar femeile în partea stângă”

1. Prima condiţie canonică pentru a merge la Sfânta Biserică este să te ierţi cu toţi. Dacă merge mama la biserică, sau tată, să zică: „Iertaţi-mă, mai băieţi! Iartă-mă, soţie!”

2. Când mergi la Biserică să duci un mic dar din casa ta. Măcar o lumânărică, măcar un bănuţ, o prescură, un pahar de vin, ce poţi. Că prin acel mic dar pe care-l duci tu la biserică se binecuvântează toata averea ta, căci îl dai jertfă lui Dumnezeu.

3. La biserică este bine să mergi mai de dimineaţă, ca să poţi apuca Evanghelia Învierii de dimineaţă şi Slavoslovia. Şi totodată dacă te duci mai devreme, te poţi închina liniştit, nu-i lume multă la biserică, te duci la locul tău fără să deranjezi slujba.

4. Totdeauna bărbaţii în biserică trebuie să stea în partea dreaptă, iar femeile în partea stângă. Şi în ordinea aceasta trebuie să stea în biserică: bărbaţii bătrâni în frunte, cei mai puţin cărunţi la spate, cei mai tineri în spatele lor, flăcăii şi băieţii tot aşa. La fel şi femeile. Iar între bărbaţi şi femei, să lăsaţi o cărare în biserică, să meargă cine vine să se închine şi să ducă darul la Sfântul Altar.

5. Să nu vorbiţi în biserică, pentru că este mare păcat. Dacă este mare nevoie să vorbeşti, vorbeşte în şoaptă sau prin semne. „Să nu sărutaţi sfinţii pe faţă, că-i păcat” Următoarele şase reguli canonice fac referire la comportamentul creştinilor din timpul slujbei. Părintele Cleopa încearcă să ofere explicaţii pentru anumite situaţii din ritualul slujbei: de ce nu e voie să ieşi din biserică, de ce nimeni nu se mai închină la icoane după ce preotul dă binecuvântarea, regulile după împărtăşanie, etc.

6. Dacă mergi la biserică, să nu ieşi până nu se termină slujba. Numai, Doamne fereşte, dacă eşti bolnav, sau dacă păţeşti ceva. Dar altfel să nu ieşi, că, dacă ieşi înainte de terminarea Liturghiei, eşti asemenea cu Iuda, care a ieşit de la Cina de Taină, unde erau la masă Mântuitorul cu Apostolii şi s-a dus şi L-a vândut pe Hristos. Aşa arată Sfântul Ioan Gură de Aur.

7. Când vă închinaţi la sfintele icoane, să nu sărutaţi sfinţii pe faţă, că-i păcat. Nu-i voie. Dacă sfântul este pictat în picioare, îi săruţi picioarele, dacă este pictat pe jumătate, îl săruţi la partea de jos.

8. După ce dă preotul binecuvântare de Sfânta Liturghie, nimeni nu mai are voie să se închine la icoane în biserică, sau să mai ducă daruri la altar, că este mare păcat… Că dacă te duci şi el se opreşte de la Liturghie, îi rămân o mulţime de rugăciuni şi are păcat. Darurile se dau la biserică până se dă binecuvântarea de Liturghie. De atunci înainte nu mai este voie nici să te închini la icoane, pentru că îi tulburi pe cei care vor să asculte Sfânta Liturghie.

9. Creştinii trebuie să stea în genunchi când se sfinţesc preacuratele daruri, când se cântă: Pe Tine Te lăudam, pe Tine bine Te cuvântăm… ! Alţii stau în genunchi şi la Evanghelie. Nu-i o greşeală. La Axionul Maicii Domnului şi la Tatăl nostru, atunci se stă. Şi după ce se cântă Tatăl nostru se face sărutarea păcii. Aşa se făcea înainte. Acum în unele biserici s-a uitat.

Cei ce au dezlegare şi vor să se împărtăşească cu Preacuratele Taine, trebuie să-şi ceară iertare de la toţi, de la cei mai bătrâni până la cei mai tineri.

În faţa Sfântului Potir, când mergeţi, nu aveţi voie să fiţi cu lumânarea aprinsă, nici să mai faceţi Sfânta Cruce, că-i mare primejdie. Mulţi, făcând cruce, s-a întâmplat că au lovit Sfântul Potir, pe preot, şi au vărsat Sfintele. S-a întâmplat în multe biserici. Eu am păţit-o când eram stareţ la Mănăstirea Slatina.

10. După ce-ai primit Preacuratele Taine ale lui Iisus Hristos, treci la uşa diaconească, ca acolo să-ţi dea anafora şi un păhăruţ de vin. Apoi treceţi la strană sau în pridvor, să vă citiţi molitfele sau rugăciunea de mulţumire după Sfânta Împărtăşanie.

Cel ce s-a împărtăşit, nu mai are voie să sărute mâna preotului. Până nu stai la masă nu mai ai voie să săruţi nici sfintele icoane, nimic, că ai primit pe Hristos atunci. După masă poţi să săruţi mâna şi sfintele icoane.

După împărtăşanie n-ai voie să scuipi trei zile şi trei nopţi, după rânduiala canonică. Dar măcar până a doua zi, măcar 24 de ore să ţineţi minte.

Cei căsătoriţi, care vor să se împărtăşească cu Preacuratele Taine, trebuie să păzească curăţia în familie, măcar trei zile, iar după ce s-au împărtaşit să ţină măcar două zile. Iar în posturi, trebuie să trăiască toate zilele în curăţie.

„Nu cumva să-l ducă diavolul de la biserică la crâşmă sau la joc, că atunci e vai de el“  

Ultimele patru reguli de bună cuviinţă fac trimitere la comportamentul creştinului după ce pleacă de la slujba oficiată la biserică:

11. Cel ce a venit la biserică dintr-o familie, se cheamă apostolul familiei. El trebuie să ia sfânta anaforă pentru toţi cei de acasă. Cei de acasă n-au voie, Doamne fereşte, în Duminici şi sărbători, să mănânce ceva, până nu vine cel de la sfânta biserică, să le aduca sfânta anaforă, să se împărtaşească cu sfânta anaforă în locul Preacuratelor Taine. Că sfânta anaforă pe greceşte se cheamă „antidoron“, adică „contra chip“, ţine locul Preacuratelor Taine pentru cei ce nu pot să se împărtăşească.

Duminica şi în sărbători, în timpul Sfintei Liturghii, n-ai voie să faci mâncare, că este mare păcat. Fă mâncarea de sâmbătă seara şi pune-o undeva la rece, şi o încălzeşti când veniţi de la biserică.

Aşa a fost la strămoşii noştri. Întrebaţi bătrânii că aşa ţineau înainte !

12. Cel ce a fost la sfânta bisericâ, când a zis preotul: „Cu pace să ieşim! Întru numele Domnului“ şi a făcut otpustul, adică sfârşitul Liturghiei, face trei închinăciuni în mijlocul bisericii şi merge acasă. De la biserică să nu se oprească până la uşa lui. Nu cumva să-l ducă diavolul de la biserică la craşmă sau la joc, că atunci e vai de el. A început cu Dumnezeu şi termină cu diavolul. Bucuria diavolului că te-a scos din raiul lui Dumnezeu şi te duce în iad, căci crâşma este gura iadului. Aşa o numesc toţi Sfinţii Părinţi.

Dracul, când ai intrat în crâşmă îţi bate trei cuie. Primul cui, când ai pus piciorul pe pragul crâşmii; al doilea, când ai stat pe scaun la masă, în crâşmă; şi al treilea, când ai luat primul pahar. Pe urmă eşti al lui; te ţine el acolo, nu scapi degrabă. Ţi-a bătut trei cuie. Deci, de la uşa bisericii du-te direct acasă!

13. Când mergi acasă, zi o rugăciune la sfintele icoane şi când toţi stau la masă, tu să le povesteşti ce ţi-a rămas şi ţie în cap de la biserică…să audă şi cei ce n-au putut merge la biserică, din motive binecuvântate.

14. După ce ai stat şi tu la masă, să te odihneşti două ore. Apoi trebuie să te duci în Duminici şi sărbători să faci vizite şi să cercetezi pe cei bolnavi şi săraci. Dacă ştii un bătrân bolnav sau o femeie bolnavă sau un copil, sau cineva care zace de mulţi ani, du-te şi-l cercetează. Dacă nu poţi duce un dar cât de mic la cel bolnav, du-te şi-i spune un cuvânt de mângâiere.

Sursa: adevarul.ro

Contact Form Powered By : XYZScripts.com