Cuviosul Gavriil din Sfântul Munte: „Fără pocăință nu putem fi mântuiți” - Portalul "Moldova Ortodoxă" | Portalul "Moldova Ortodoxă"
Header image

Cuviosul Gavriil din Sfântul Munte: „Fără pocăință nu putem fi mântuiți”

13:36, miercuri, 17 iunie, 2020 | Cuvinte-cheie:

Aceasta este o traducere în engleză a unei conversații cu Avva Gavriil , care a avut loc la chilia Sfântului Christodoulos din Mănăstirea Koutloumousiou, Sfântul Munte Athos, vineri, 24 aprilie 2020. Bătrânul Gavriil ne vorbește despre închiderea bisericilor, recunoașterea pseudo-autocefaliei schismaticilor din „Biserica” ucraineană condusă de Epifanie Dumenko, rugăciunea comună cu ereticii, războiul cu Turcia și căsătoria cu heterodocșii.

Starețul Gavriil: Doresc din tot sufletul ca binecuvântarea lui Dumnezeu să fie peste tot poporul ortodox grec. Domnul să ne apere, și să ne scoată din aceste situații aparent lipsite de speranță. Și urgia Lui să cadă asupra tuturor celor care luptă împotriva credinței noastre.

Dumnezeu așteaptă pocăința de la noi creștinii. Fără pocăință, nu putem fi mântuiți. Când perșii au venit să cucerească Atena, atenienii s-au adresat oracolului din Delfi, întrebând: „Cum putem fi salvați?” [La început, răspunsul a fost că vor muri, dar după multe rugăciuni cu lacrimi] Pythia a răspuns: „Zidurile de lemn vor salva orașul”, [și au scăpat astfel de distrugere].

Sfinții Părinți au spus: „Numai pocăința ne va salva Grecia iubită. Fără pocăință, nu putem fi mântuiți.”

În țara noastră, au fost adoptate atât de multe legi care sunt contrare Legii lui Dumnezeu! Există Zece Porunci ale lui Dumnezeu, dintre care una spune: „Să nu omori”.

Dar parlamentarii greci spun: „Jos Legea lui Dumnezeu!” Au legalizat avortul.

Dumnezeu ne spune: „Să nu comiți adulter.” Cu toate acestea, parlamentarii greci au adoptat o decizie care încalcă Porunca lui Dumnezeu. Au legalizat adulterul, curvia, concubinajul, căsătoria civilă. Ei pledează pentru abolirea studiului Legii lui Dumnezeu în școli și eliminarea imaginii Crucii de pe steagul Greciei.

Aceștia pun în aplicare legi care permit „căsătoriile” între persoane de același sex și care împuternicesc partenerii de același sex să adopte copii. Cum poate Domnul să aibă milă de noi în acest caz? Trebuie să ne pocăim. Fără pocăință, nu putem fi mântuiți. Acum că bisericile sunt închise, până când sunt deschise din nou, ar trebui să ne transformăm apartamentele în „bisericuțe de familie”.

Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Rugați-vă, oriunde v-ați afla, pentru că sunteți templele lui Dumnezeu, căci Dumnezeu nu trăiește în temple create de om, ci în inimile voastre”.

Și citează următoarele exemple: „Când Apostolul Pavel și Silas Apostolul erau în închisoare, nu puteau merge la biserică, așa că s-au rugat în închisoare și rugăciunea lor i-a eliberat din legăturile lor. Profetul Daniel nu a putut merge la biserică, așa că s-a rugat în vizuina unui leu. Astfel, această rugăciune a închis gurile leilor, și ei nu l-au putut atinge. Cei trei tineri nu au putut merge la biserică, s-au rugat în cuptorul aprins – iar flacăra nu i-a atins, s-a transformat în rouă.

Hoțul cel drept nu s-a putut ruga în biserică; s-a rugat pe cruce și astfel a intrat în Rai. Nici profetul Iona nu a avut o biserică; s-a rugat în pântecele unei balene și, astfel, a forțat balena să-l elibereze pe pământul de pe țărmul Palestinei. Nici Sfântul Iov cel Drept nu se putea ruga într-un templu, el s-a rugat pe o grămadă de bălegar. Să ne rugăm oriunde ne-am afla Sufletul fiecărei persoane este un Sfânt Altar și fiecare creștin poate să-și aducă jertfa sa lui Dumnezeu și să-I slujească Lui prin rugăciune.

Există o parabolă care spune: când Dumnezeu a împărțit pământurile între popoare, grecii au venit cei din urmă. Și le-a spus:

„Nu am ce să vă dau; totul a fost deja împărțit! ”

„Doamne, atunci unde vom trăi?”

„Ce pot să fac? Ați întârziat.”

„Doamne, am întârziat din cauza Ta, pentru că am vorbit despre Dumnezeul Necunoscut!”

Atunci Domnul le-a spus:

„Bine, mai am încă un pământ pe care mi l-am rezervat Mie. Luați-l și voi locui acolo împreună cu voi.

Deci Dumnezeu ne-a dat Grecia. Și așa a binecuvântat Domnul poporul grec printre toate popoarele pământului: Dintre toate limbile de pe planetă, Dumnezeu a ales limba greacă pentru scrierea Evangheliei. O astfel de binecuvântare nu este suficientă? Cei mai mari Părinți ai Bisericii noastre sunt grecii. Nu este aceasta o mare binecuvântare? Când citim Viețile Sfinților, vedem că în fiecare colț al pământului se găseau sfinți și martiri. Erau patruzeci și doi de sfinți numai în orașul Salonic. Este o binecuvântare mai mică? Sfinții au adus un mare folos omenirii atât în ​​timpul vieții lor pământești, cât și după ce s-au învrednicit a locui în patria cerească.

Deci, după ce Dumnezeu ne-a oferit atât de multe binecuvântări, Îi spunem: „Doamne, nu vrem să ne mai închinăm Ție ca unui Dumnezeu și Domnului nostru.” Cum să spunem așa ceva? Desființăm Legea lui Dumnezeu și votăm propriile noastre legi.

Odată, în timpul unei bătălii, Alexandru cel Mare a observat un soldat care se ascundea. Alexandru l-a întrebat pe soldat: „Cum te cheamă?” El a răspuns: „Alexandru”. După ce a auzit că aveau același nume, Alexandru cel Mare a spus: „Ori îți schimbi comportamentul, ori îți schimbi numele. M-ai văzut vreodată că m-am ascuns într-o luptă?

De aceea, parlamentul elen nu are dreptul să-i poarte numele. Ar trebui să și-l schimbe, după legile cumplite pe care le-a votat. Următoarele nume ce i s-ar potrivi: adunarea celor răi, nebuni sau fără scrupule. Au respins Legea lui Dumnezeu și au votat legile împotriva lui Hristos. Și după toate acestea, cine sunt în fond parlamentarii greci: părinții poporului sau distrugătorii lui? Mântuitorii națiunii grecești sau mormântul ei? Judecând după legile pe care le-au votat, ei nu sunt „salvatorii”nației, ci adevărații gropari.

Oamenii ar trebui să se trezească, să protesteze, să schimbe sau să abroge acele legi și să restaureze Legea lui Dumnezeu. Atunci Dumnezeu va avea milă de noi.

În caz contrar nu vom mai vedea harul lui Dumnezeu. Noi, monahii, ne rugăm pentru întreaga lume, ca Domnul să aibă milă de noi.

Întrebare: Ce ne puteți spune despre dezastrele naturale care au lovit Muntele. Athos acum o săptămână?

Răspuns: În umila mea părere, toate acestea s-au petrecut deoarece unele mânăstiri ale Sfântului Munte Athos au bine primit schismaticii, cei nehirotoniți și cei auto hirotoniți și s-au rugat împreună cu ei. Mai mult, au mers în Ucraina și s-au rugat și au slujit împreună cu ei acolo. Aceasta este pedeapsa lui Dumnezeu pentru faptele noastre.

Întrebare: Ce le-ați spune celor din mânăstirile respective (adică Xenophontos, Pantokrator) care au slujit împreună cu schismaticii lui Epifanie?

Răspuns: Acești schismatici ucraineni nu se vor putea mântui. Nici cei din mânăstirile care i-au găzduit, s-au rugat împreună cu ei, au slujit și s-au împărtășit cu ei, nu se vor putea mântui.

De unde știm asta? Aceasta ne spune Legea lui Dumnezeu. Ce spune cel de-al 45-lea canon apostolic? „Un episcop, sau un presbiter sau un diacon, care s-a rugat doar cu schismaticii, să fie excomunicat. Dacă li se permite acestora să slujească precum slujitori ai bisericii, vor fi caterisiți”. Conform acestui canon, toți cei care au slujit și s-au rugat împreună cu schismaticii sunt de fapt excomunicați și caterisiți din rangul lor. Și în conformitate cu Canonul al 2-lea al Sinodului din Antiohia, nu poate exista nici o comuniune cu ei în Taine și rugăciuni.

Întrebare: Adică, dacă o astfel de persoană precum Ieromonahul Chrysostomos din Koutloumousiou [care a slujit cu Epifanie și cu alți schismatici ucrainieni] a slujit astăzi, în Marțea Luminată, în ziua de sărbătoare a mânăstirii Koutloumousiou și am participat la slujbă, ce trebuia să facem?

Răspuns: Dacă există acei preoți prezenți în biserică care au slujit anterior cu schismaticii, nu purtăm aceeași responsabilitate pe care o au aceste persoane care au săvârșit asta [pentru că personal nu ne-am rugat cu schismaticii]. Cu toate acestea, o anumită parte a raspunderiii va cădea asupra noastră, datorită rugăciunii comune împreună cu ei.

Întrebare: Deci, ce ar trebui să facem?

Răspuns: Nu ar trebui să participăm la slujbele din astfel de mânăstiri.

Întrebare: Și dacă nu am fi știut în prealabil, că Ieromonahul Chrysostomos de la Mănăstirea Koutloumousiou va veni la slujba la care dorim să participăm ce ar trebui să facem în acest caz?

Răspuns: Presupun că în acest caz trebuie să plecăm, nu putem rămâne la slujbă.

Întrebare: Exact asta am făcut … Ce credeți despre evenimentele cruciale care vor provoca mânia lui Dumnezeu în viitorul apropiat?

Răspuns: Nu am înțeles întrebarea, vă rugăm să repetați.

Întrebare: În opinia dumneavoastră, ar trebui să ne așteptăm la pedeapsa divină pentru încercările survenite în urma cărora s-a părăsit calea duhovnicească corectă în patria noastră?

Răspuns: Cu siguranță, Dumnezeu așteaptă pocăința noastră și El va depărta pedeapsa pentru cele ce am făptuit.

Întrebare: Există zvonuri despre un război cu Turcia …

Răspuns: Se poate întâmpla. Ce vă pot spune … când nu împlinim voia lui Dumnezeu, cum ne-ar putea binecuvânta Domnul?

Patriarhul Constantinopolului Herman II scrie în scrisoarea sa ciprioţilor: „Vă rog: fugiți de acei preoți căzuți în erezia cu mintea latină cât mai curând posibil și nu mergeți la bisericile în care slujesc și nici nu luați antidoronul din mâinile lor și nici nu participaţi la Euharistie împreună cu ei [nu vă împărtăşiţi din același Sfânt Potir], ci rămâneţi acasă și rugaţi-vă; altfel, veţi merge în iad cu ei.

„Dacă un patriarh, un arhiepiscop sau un episcop nu respectă Canoanele Apostolice, nu respectă Canoanele Sinoadelor Ecumenice și locale, nu onorează învățăturile sfinților noștri părinți care interzic slujbele și rugăciunile comune cu ereticii, atunci acel patriarh, arhiepiscop sau episcop nu este păstor.

Cine este el atunci? La aceasta ne răspunde marele părinte al Bisericii din primul secol: „Oricine vă spune ceva contrar a ceea ce a poruncit Dumnezeu, chiar dacă pare de încredere, chiar dacă este ascet, chiar dacă face profeții, chiar dacă este curat, chiar dacă face semne, lasă-l să fie în ochii tăi ca un lup în haine de oaie, care pradă oile.” (Sfantul Ignatie, Purtătorul de Dumnezeu).

Întrebare: Când cel care conduce Liturghia în comunitatea parohială a altor preoți, un episcop sau un ierarh, are atitudini eretice, ne-ați spus că trebuie să părăsim imediat o astfel de adunare. Cu toate acestea, dacă se întâmplă așa cum se întâmplă în zilele noastre, unul dintre cei zece ieromonahi prezenți are comuniune cu schismaticii, precum Chrysostomos de la Mânăstirea Koutloumousiou, și știm despre acest lucru, ar trebui să părăsim slujba?

Poate unul dintre cei zece ieromonahi să „spurce” pe toți ceilalți, sau se poate, prin pogorământ, să rămânem la slujbă și să ne împărtășim?

Răspuns: Nu pot spune cu siguranță … Trebuie să fugiți. Ascultă ce spune Sfântul Ioan Gură de Aur. Există unii ierarhi care le spun preoților să căsătorească ortodocșii cu non-ortodocșii, iar un preot obiectează: „Înalt Prea Sfinția Voastră, nu pot face asta, întrucât Sfintele Canoane ale Bisericii noastre interzic acest lucru”.

ÎPS Sa răspunde cu cuvintele apostolice: *„ Ascultaţi pe mai-marii voştri şi vă supuneţi lor”. El cere ascultare și spune că este părintele lor duhovnicesc.

Cum interpretează Sfântul Ioan Gură de Aur cuvintele: „ Ascultaţi pe mai-marii voştri şi vă supuneţi lor”?

Sfântul întreabă: „Ei bine, îmi spui, dacă stăpânul este înșelător, ar trebui să-l ascultăm?” Și el însuși răspunde la această întrebare prin următorul mesaj : „În ce sens spuneți„ înșelător (fals – n.trad.) ”? Dacă vine vorba de credință, lăsați totul și fugiți – nu numai un om, ci chiar și un înger de ar veni să vă spună, coborând din cer”.

Ce le spune Apostolul Pavel Galatenilor?

Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o – să fie anatema!” (Gal. 1, 8)

Ar putea un înger să vină la Galateni și să le predice ceva contrar celor învățate de Pavel Apostolul? Desigur că nu! Atunci de ce scrie Apostolul asta?

Este o frază lipsită de sens sau de prisos? Asta a fost scrisă pentru a ne păzi pe noi să nu fim prinşi în cursă.

Până la urmă, am putea spune: „Ierarhul nostru este un sfânt, rugăciunea lui învie morții, deschide ochii orbilor, ridică pe cei paralitici din patul bolii!” Cu toate acestea, chiar dacă ar face toate cele de mai sus și, în același timp, spune ceva care nu este în acord cu învățăturile Bisericii, atunci nu trebuie să-l ascultăm – nici măcar de ar fi un înger din cer!

Permiteți-mi să adaug următoarele: Avem responsabilități față de părinții noștri duhovnicești și față de Dumnezeu. Datoriile față de Dumnezeu prevalează asupra celor față de părinții noștri sufletești.

Dacă datoriile față de părinții noștri duhovnicești intră în contradicție cu cele față de Dumnezeu, atunci acelea numai au nici o valoare și nu ar trebui să le mai îndeplinim.

Găsim un exemplu important în Scriptură. Ce citim în Faptele Apostolilor?

Cărturarii și fariseii, mai marii preoți iudei au fost conducătorii spirituali în epoca vieții pământești a Domnului nostru Iisus Hristos. I-au prins pe Apostoli, i-au aruncat în închisoare și le-au interzis să predice. Cu toate acestea, a apărut  Îngerul Domnului și i-a scos din închisoare și le-a spus să predice.

Și când Apostolii au fost prinși și aduși din nou în fața mai marilor preoți iudei li s-a spus: „Nu v-am interzis să învățați despre acest nume?”

„Iar Petru şi apostolii, răspunzând, au zis: Trebuie să ascultăm pe Dumnezeu mai mult decât pe oameni.” (Fapte 5, 29).

Cum pot asculta de un patriarh, de un arhiepiscop sau de un politician care spune ceva contrar Legii lui Dumnezeu?

– Foarte multe mulțumiri, Părinte! Hristos a înviat!

– Adevărat a înviat Domnul Hristos! Dumnezeu să vă binecuvânteze în acest veac și în cel ce va veni!

Starețul Gavriil al Muntelui Athos

6/11/2020

Sursa: https://www.marturisireaortodoxa.ro/

Contact Form Powered By : XYZScripts.com