Incinerarea între DA sau NU
19:27, marți, 14 noiembrie, 2017 | Cuvinte-cheie: cimitir, incinerare, incinerarea morților, înhumare, înmormântare, loc de inmormantare
După cum informează postul de televiziune PublikaTV, Cimitirul „Sfântul Lazăr” din Capitală se confruntă cu o criză a locurilor de veci, iar autorităţile au în plan să construiască un crematoriu lângă acesta. Un proiect de decizie în acest sens va fi prezentat în scurt timp. În prezent, acolo au mai rămas puţine locuri de veci disponibile, iar consilierii muncipali au hotărât să achiziționeze 37 de hectare de teren pentru a extinde cimitirul. Pentru aceasta municipalitatea va trebui să achite 40 de milioane de lei primăriei localităţii Grătieşti pentru lotul de pământ.
Înaltpreasfinţitul Mitropolit al Chișinăului și al întregii Moldove, Vladimir, nu este împotriva ideii ca în ţara noastră să fie construit un crematoriu, în condiţiile în care în cimitire nu mai este suficient spaţiu. Totuşi, acesta spune că măsura ar putea fi folosită doar în cazuri excepţionale, pentru că Biserica doreşte ca morţii să fie înhumaţi şi nu incineraţi.
„Nu este primit la noi în Republica Moldova acest lucru, dar în caz că nu ajunge pământ, nu avem cimitire, în acest caz, ca excepţie, poate să se întâmple acest lucru dar, repet, ar fi de dorit ca totuşi să fie înmormântat în sicriu, să fie înmormântat în cimitir şi să fie înmormântat cu crucea la capul lui„, a declarat Mitropolitul Moldovei, Vladimir.
Problema incinerării morților este una cât de poate de actuală pentru societate contemporană, astfel mai multe patriarhii au discutat acceptarea acestei practici sau interdicția acesteia. Asfel, Patriarhia Română, conform deciziei din 1928 a Sfântului Sinod a hotărât ca:
1) preoții să-i prevină pe credincioși că, dacă cineva este incinerat, Biserica îi refuză orice serviciu religios;
2) înainte de a oficia slujba înmormântării, preoții îi vor întreba pe membrii familiei în care cimitir va fi înmormântat defunctul;
3) celor care au fost incinerați sau urmează să fie incinerați li se va refuza slujba înmormântării.
Această poziţie a Bisericii Ortodoxe Române a fost promovată şi printr-o Pastorală a Sfântului Sinod din 1933 şi reactualizată în anul 1989 în cazul judecării unor preoţi care faceau servicii divine celor care urmau să fie incineraţi şi cea mai recentă actualizare din 5 iulie 2012 în care sinodul a confirmat cele spuse anterior.
Drept argument al faptului că această practică nu este corectă se aduce versetul de la Facere 3:19 „… căci pământ eşti şi în pământ te vei întoarce” de unde ar rezulta că practica corectă este cea a îngropării celui decedat şi pe lângă acest argument scripturistic care până la urmă nu interzice incinerarea (căci cenuşa celui decedat deasemenea poate fi îngropată sau „reîntoarsă” pământului); iar Apostolul Pavel vorbeşte despre trup ca „templu al Duhului Sfânt” şi deci cum poate fi acest templu supus distrugerii prin foc, astfel nu am mai putea avea folosul şi minunea atâtor moaşte în biserica ortodoxă. Se mai aduce şi argumentul istoric care arată că practica obişnuită a Bisericii a fost îngroparea celor decedaţi, biserica primelor veacuri luptând cu practica păgână de incinerare întâlnită la greco-romani. Deasemenea se mai aduce argumentul de ordin dogmatic, precum că omul este trup şi suflet şi respectiv creştinii poartă de grijă în timpul vieţii şi de trup şi de suflet, astfel corect şi creştineşte ar fi ca şi după moarte această grijă să continue. Un alt argument în defavoarea incinerării ar fi însuşi exemplul lui Iisus Hristos, care a fost îngropat într-un mormânt conform tradiţiei iudaice, de unde, de fapt creştinismul şi a preluat regula sau tradiţia îngropării. Din punct de vedere al simbolismului, trupul celui răposat este pus în pământ la fel cum un bob de grâu este pus în pământ pentru a muri iar ulterior a învia, ba unii mai fac şi asemănarea că precum omul se află în pântecele mamei la fel el se reîntoarce în „pântecele” pămîntului. Din punct de vedere al moralei creştine este o datorie de a îngropa pe cei morţi, cuprinsă în datoriile creştinului faţă de aproapele.
Şi totuşi poziţia oficială a Bisericii Ortodoxe Române pare a fi prea tranşantă şi prea severă, în acest sens unii nu numai că refuză slujbele celor incineraţi dar şi mai compară incinerarea cu sinuciderea, pe când unii teologi, cum ar fi Radu Preda afirmă că: „biserica nu ţine condica celor mântuiţi sau nemântuiţi în funcţie de felul înmormântării” şi deci incinerarea nu are impact asupra vieţii veşnice a celui răposat. O poziţie mai tolerantă faţă de incinerare totuşi se poate observa în Biserica Romano-Catolică care în anul 1963 a ridicat interdicţia incinerării prin Instrucţiunea Sfântului Oficiu, dar cu următoarea menţiune: „atâta timp cât practica nu reprezintă voinţa de opunere faţă de credinţa catolică şi nu neagă învierea trupului” în acelaşi timp privilegiată rămânând înhumarea. O poziţie asemăntoare întâlnim şi la unii teologi din Biserica Ortodoxă Rusă, spre exemplu Patriarhul Kiril, încă pe când era Mitropolit a răspuns la problema incinerării unei doamne în felul acesta: „Incinerarea este distrugerea conştientă a corpului celui mort asemuită cu necredinţa în Învierea de Apoi. Desigur, mulţi, care cred în învierea de obşte din cosiderente practice apelează la incinerare. În cazul morţii soţului ve-ţi putea săvârşi slujba prohodului, dar dacă este posibilitatea convingeţi-l să nu insiste pe incinerare.” Iar diaconul Andrei Kuraev, îl citează pe Minucius Felix: „Noi nu ne temem de nici o pierdere cauzată de modul îngropării, dar ţinem vechea şi buna tradiţie de a da trupul pământului.”[1] în acelaşi timp completând cu faptul că „Biserica recomandă să nu recurgem la incinerare, dar nu din cauza că aceasta se va răsfrânge asupra vieţii de apoi a răposatului, ci deoarece, ea lasă cicatrici adânci în sufletele celor care-l petrec pe om în ultimul drum…”[2]
În concluzie, consider că în societatea de azi, în care Biserica trebuie să răspundă la anumite provocări, ea trebuie să facă deosebirea dintre interdicţie şi recomandare, poziţia corectă a bisericii ar trebui să fie cea enunţată cu sute de ani în urmă: recomnadăm înhumarea dar tolerăm şi incinerarea pentru cazuri excepţionale.
P.S. Ar fi de menţionat că musulmanii nu acceptă deloc practica incinerării! [3]
P.P.S. Pe unele siti-uri ruse am întâlnit chiar şi discuţii despre faptul cum ar trebui săvârşit prohodul în cazul incinerării.[4]
[1] Минуций Феликс. Октавий // Богословские труды. – М., 1981, Сборник 22, с. 161
[2] „Ocultism şi Ortodoxie” de diaconul A.Kuraev
[3] http://sawab.ru/2012/10/06/szhiganiye-tela-umershego-krematsiya/
[4] А можно ли отпевать человека, который будет кремирован, или заочно отпеть того, чье тело уже кремировано?
— Безусловно, можно. Есть некое околоправославное суеверие, что якобы нельзя отпевать тех, кого кремировали. Это еще одна нелепость, которую придумали и разносят люди, которые не понимают существа Православного учения. Церковь не лишает души усопших своих поминальных молитв из-за того или иного способа погребения! Это же очевидно! Отпевание – это молитва о душе, и отношение отпевание имеет только к душе умершего человека. Способ погребения в данном случае практически не имеет никакого значения.
— Часто возникают вопросы другого рода, связанные с кремацией. Что сделать с иконой, находящейся в руках у усопшего, которого кремируют? Как поступить с благословлённой землёй? Что делать с венчиком и разрешительной молитвой в руке умершего перед кремацией?
— Если усопшего отпевали до кремации, то перед самой кремацией надо убрать икону из гроба. Венчик и разрешительная молитва сжигаются вместе с телом. Землю же необходимо перед кремацией рассыпать по гробу (если это не было сделано в храме). Если же отпевали заочно, уже после кремации, то во время подхоранивания урны в могилу необходимо рассыпать погребальную освященную землю крестообразно прямо по ней. При этом надо читать Трисвятое.Если урну помещают в колумбарий, то землю рассыпать нужно по любой могиле, где похоронен христианин (но не помещать благословлённую землю в колумбарий!)