/Hotnews.ro/ Republica Moldova: Fundamentalismul ortodox contra Vestului
23:14, vineri, 14 februarie, 2014 | Cuvinte-cheie: anatolie cibric, asociatia fericita matrona, asociatie, Chisinau, credinta, crestinism, cruce, cuvantul, evrei, familie, filme, fratie, fundamentalism, mitropolia, moldova, Moscova, ortodox, ortodoxia, parinte, politica, razboi, republica, Romania, Rusia, sarbatoare, toleranta, traditie
Din strada, nici nu pare o biserica. E o cladire scunda, vopsita intr-un verde sters, cu acoperisul de tabla, la fel ca multe alte case din centrul Chisinaului. O cruce de lemn infipta in trotuarul din fata intrarii si o clopotnita cu cinci clopote de diferite dimensiuni, impodobita la randul ei cu o cruce, arata totusi ca e vorba de un lacas crestin.
Anatolie Cibric, preotul de la biserica Sfanta Paraschiva din Chisinau, are unii dintre cei mai devotati enoriasi din oras. Multi dintre ei il urmeaza in strada, la diverse actiuni de protest. Cibric conduce o asociatie pe care o caracterizeaza drept „fratie ortodoxa”, devenita cunoscuta, in cei zece ani de cand activeaza, prin manifestari vocale si uneori violente impotriva a ceea ce membrii organizatiei numesc, generic, valorile occidentale importate in Republica Moldova.
Asociatia „Fericita Maica Matrona” poarta numele unei sfinte a Bisericii Ruse. Matrona Nikonova s-a nascut in 1881, intr-o familie saraca din provincia rusa Tula. Era oarba. Dar putea sa vada viitorul, se spune.
Potrivit legendei, pe piept avea un semn din nastere in forma de cruce, iar cand a fost botezata deasupra cristelnitei s-a ridicat un fum parfumat. Se mai spune ca a prevazut revolutia bolsevica si intrarea Uniunii Sovietice in Cel de-al Doilea Razboi Mondial.
La Moscova, unde s-a mutat in 1925, guvernul sovietic persecuta persoanele implicate in activitati religioase. Devenita o tinta pentru militie, Matrona, care locuia la diverse persoane binevoitoare, reusea intotdeauna sa fuga inainte ca autoritatile sa vina sa o aresteze.
A murit in 1952, la varsta de 71 de ani. Biserica Ortodoxa Rusa a declarat-o sfanta in 1999. In tara sa, credinciosii ii spun Matrona de la Moscova sau Fericita Maica Matrona.
De-a lungul vietii, Matrona sfatuia oamenii sa poarte mereu cruce si sa nu-i judece niciodata pe altii. „Fiecare oita va spanzura de propria codita. Ce treaba ai tu cu coada altora?” ar fi spus odata Maica Matrona.
O icoana a Sfintei Matrona din Moscova, expusa intr-o biserica ortodoxa din Alicante, Spania (orthophoto.net)
In prezent, organizatia parintelui Cibric, care poarta numele Maicii Matrona, cere in mod vocal si uneori agresiv socoteala pentru abaterile de la dreapta credinta. Vizati sunt homosexualii si cei care promoveaza drepturile minoritatilor sexuale, reprezentantii religiilor minoritare, cum sunt evreii, musulmanii sau neoprotestantii, initiatorii unor proiecte culturale precum filmul Codul lui Da Vinci sau piesa „Monoloagele vaginului” — si, in general, tot ceea ce asociatia considera imoral si anticrestin.
Parintele Cibric, un vorbitor charismatic, condamna occidentalizarea tarii si nu se sfieste sa-i critice si pe ierarhii propriei biserici, care sunt, spune el, prea toleranti fata de influentele negative ale vietii moderne.
„Unii mi-au spus fundamentalist ortodox. Da, sunt un fundamentalist ortodox”, imi spune Cibric. Intre altele, el afirma ca Holocaustul este o inventie, sustine ca actele de identitate cu microcipuri si codurile numerice personale sunt unealta diavolului si isi exprima admiratia fara rezerve fata de legionari.
De altfel, doctrina organizatiei lui Cibric are destule in comun cu Miscarea Legionara, care, intre altele, era puternic anti-evreiasca, promova ortodoxia ca valoare nationala definitorie si respingea capitalismul, pe care il considera prea materialist.
Toleranta se numara printre valorile pe care Cibric le dispretuieste. In limbaj medical, toleranta inseamna neimpotrivire raului, explica el. „Care foloseste cuvantul tolerant e handicapat”, adauga Cibric. „Diavolul se rade de toata omenirea. Toleranta, toleranta. Adica ‘nu te impotrivi’”.
De altfel, diavolul e o prezenta constanta in discursul lui Cibric. Cel viclean se afla, cum spuneam, in microcipuri, in codurile numerice alocate de autoritati, in filme si piese ce incalca preceptele religioase, dar si in cartile care explica diferentele sexuale copiilor, in impozite, in bancheri, in vaccinuri, in promovarea drepturilor homosexualilor.
Organizatia „Fericita Maica Matrona” a protestat fata de toate acestea.
Iar cand diavolul este atat de aproape, nici apocalipsa nu poate fi departe.
„E mai aproape decat langa usa”, imi spune Cibric. Semnele sunt peste tot. Exista un complot global, orchestrat de evrei, care acum conduc totul, iar scopul este de a slabi si corupe omenirea, astfel incat, cand va veni timpul, sa nu putem chema numele lui Dumnezeu, ca sa ne salvam. Numai prostii nu vad ce se intampla, spune parintele.
La prima vedere, terenul este favorabil, in Republica Moldova, raspandirii ideilor asociatiei. Peste 90 la suta din populatie se declara crestin-ortodoxa, si asta intr-o tara in care regimul sovietic a persecutat religia chiar mai dur decat in Romania. In anii 1990, cand am vizitat pentru prima data Chisinaul, inca mai erau in oras biserici goale, cu peretii innegriti.
Astazi, bisericile sunt din nou impodobite – si adesea pline de credinciosi. Doua mari structuri ortodoxe isi impart bisericile si enoriasii in republica. Mitropolia Chisinaului si a intregii Moldove, cea mai importanta dintre ele, este o ramura a Bisericii Ortodoxe Ruse. Mitropolia Basarabiei, pe de alta parte, tine de Biserica Ortodoxa Romana.
Diferentele de doctrina si practica religioasa intre cele doua biserici sunt greu de gasit, cu exceptia faptului ca Patriarhia Moscovei pastreaza stilul vechi (ceea ce inseamna, de pilda, ca sarbatoreste Craciunul pe 7 ianuarie). In aceste conditii, existenta celor doua biserici ortodoxe are mai degraba semnificatie politica.
Lupta pentru influenta in Republica Moldova pe care o duc Rusia si Romania se simte si in plan religios. In societatea moldoveneasca exista un curent pro-occidental si unul pro-Moscova, dar exista si un conflict intre vechi si nou. Iar aici nu e vorba doar de diferente de calendar religios — apropierea de Uniunea Europeana, care ar trebui sa aduca progres social si economic, contravine, spun lideri de opinie ca Anatolie Cibric, traditiilor stramosesti, si risca sa arunce tara in marasm. Exista o criza morala in UE, sustin ei, iar mai nou criza economica prin care trece sistemul capitalist dovedeste ca apropierea de Europa nu inseamna neaparat un trai mai bun.
„Politicienii nostri parca sunt zombati”, spune Cibric. „Europa, Europa. Ce ne aduce noua Europa? Salarii mai bune?” intreaba el retoric. Europa e pe duca, pentru ca a renuntat la crestinism, afirma preotul. Unde mai pui ca in Europa rosiile n-au gust. Mai mult, in Franta oamenii mor de foame, iar in SUA se pregatesc de razboi civil. Ca sa-mi dovedeasca, Cibric imi arata filme pe YouTube — un interviu cu un promotor al teoriei conspiratiei si imagini cu soldati americani pregatind milioane de sicrie. Parintele nu intelege limba engleza, dar filmele sunt subtitrate in rusa.
Astazi, imi spune Cibric, avem la dispozitie tehnologii precum internetul ca sa ne informam cu privire la ce se intampla cu adevarat in lume. Il intreb daca nu cumva e o contradictie aici, pentru ca tot el spune ca tehnologia e unealta diavolului. Nu vede insa nimic contradictoriu aici.
De asemenea, nu are nici o problema sa afirme ca evreii conduc lumea si sa se planga, in acelasi timp, de influenta in crestere a Islamului. Potrivit lui Cibric, tari precum Franta si Olanda se musulmanizeaza. Iar dincolo, in est, toti asiaticii din fostul imperiu sovietic s-au mutat la Moscova, unde musulmanii, practic, conduc.
De altfel, organizatia „Fericita Maica Matrona” s-a opus legalizarii Ligii Islamice in Republica Moldova. Musulmanii n-ar trebui sa aiba voie sa construiasca moschei intr-o tara crestina, spune Cibric.
Nici in Moldova, insa, crestinismul nu pare sa fie atat de puternic precum si-ar dori parintele Cibric. „Forma aceasta de extremism religios ramane in mai toate tarile ortodoxe cu totul marginala”, spune cercetatorul stiintific Petre Guran, de la Institutul de Studii Sud-Est Europene al Academiei Romane, care a fost si director al Institutului Cultural Roman la Chisinau.
Statisticile insala, explica Guran. In tari cu traditie ortodoxa in care 80-90 la suta din populatie se declara ortodoxa, cei ce-si practica religia in mod cu adevarat constient nu depasesc 10-20 la suta, estimeaza el. Iar din acesti 10-20 la suta radicalii reprezinta, la randul lor, 10-20 la suta.
Totusi, „Fericita Maica Matrona” este un grup vizibil si, uneori, eficient — asta si din cauza actiunile pe care le intreprinde sunt spectaculoase pentru presa, dupa cum remarca Petre Guran. Prin astfel de actiuni, organizatia parintelui Cibric a reusit, intre altele,
sa stopeze reprezentatii ale piesei „Monoloagele vaginului”, spectacol pe care il considera imoral si anticrestin;
a intarziat transmiterea unui film despre drepturile homosexualilor la televiziunea publica, sustinand ca promoveaza comportamente imorale;
si a stricat o sarbatoare de Hanuca, pentru ca a considerat ca amplasarea unei menore in inima unei tari crestine, in Piata Marii Adunari Nationale, in scuarul dedicat lui Stefan cel Mare, este un afront la adresa natiunii.
Membrii asociatiei au daramat si demontat in decembrie 2009 menora amplasata in centrul Chisinaului si au inlocuit-o cu o cruce de lemn, simbolul potrivit, a considerat grupul, pentru centrul unei capitale de natiune ortodoxa. Pe de alta parte, Chisinaul de odinioara era in mare parte un oras evreiesc — cam jumatate din locuitori erau evrei spre sfarsitul secolului al 19-lea. Potrivit ambasadei Moldovei in Israel, in prezent mai traiesc in republica doar 20-25.000 de evrei.
Dupa cum spune Petre Guran, fenomenul „Matrona” nu este exclusiv moldovenesc. Astfel de grupuri exista si in alte tari ortodoxe. Este vorba de „o forma de radicalism religios foarte imbibata de politic si care asuma in mod deschis un militantism politic”, explica Guran. Mediul politic poate influenta astfel de miscari, „spre exemplu in definirea unui etos ortodox in mod sistematic opus valorilor occidentale”, asa cum stau lucrurile in Republica Moldova.
Intelectual, acesti oameni traiesc inca in anii de dupa 1204, spune Guran, referindu-se la anul in care cavalerii occidentali ai celei de-a patra Cruciade au cucerit Constantinopolul, in urma marii schisme din 1054, care separase crestinismul intre est si vest.
Potrivit lui Guran, o parte a bisericii ortodoxe sufera inca de pe urma socului emotional al unei puteri crestine care cucereste si jefuieste o alta putere crestina. Este cel mai vechi strat al opozitiei istorice fata de occident, spune Guran. Peste acest strat, explica el, sunt diverse alte straturi si interese politice. In anumite cazuri, ortodoxia devine o marca a identitatii etnice si nationale, iar opozitia dintre ortodoxie si crestinismele occidentale e folosita ca o bariera in calea oricarei forme de uniune politica, sau cel putin de dialog politic.
De-a lungul timpului, anumite voci din Republica Moldova au acuzat asociatia „Fericita Maica Matrona” ca face jocurile partidului comunist, chiar daca Cibric si ai sai au criticat toate gruparile politice, inclusiv pe comunisti.
De asemenea, Cibric ii critica si pe capii propriei biserici.
„Astazi, patriarhii sunt lasi”, imi spune el, referindu-se la liderii bisericii orthodox din Rusia si Romania. „Ei nu sunt parinti (ai bisericii), pentru ca un parinte trebuie sa-si apere familia”, adauga el. Cibric vorbeste impotriva ecumenismului – curentul care aspira la reunirea bisericilor crestine ale lumii – asa cum vorbeste impotriva globalizarii. Atat biserica din Rusia, cat si cea din Romania promoveaza ecumenismul, atrage el atentia, iar acesta reprezinta „mama tuturor ereziilor”, il citeaza Cibric pe parintele Staniloae. In schimb, capii ortodoxiei ar trebui sa apere valorile credintei celei adevarate, opunandu-se valorilor moderne ale Uniunii Europene, asa cum o face el.
Potrivit unor reprezentanti ai Mitropoliei Chisinaului si a intregii Moldove, insa, modul in care asociatia „Fericita Maica Matrona” apara aceste valori este gresit. In octombrie 2010, un grup de profesori si clerici din mitropolia in cadrul careia activeaza si Cibric au semnat o nota care acuza asociatia preotului de la biserica Sfanta Paraschiva de „agresivitate, intoleranta si huliganism”. Actiunile lui Cibric sunt impotriva adevaratului spirit crestin, au scris ei.
Raspunsul lui Cibric: „Te lupti atata cat ai posibilitatea de a te lupta, cu unealta pe care o ai. Pentru ca toti sfintii placuti ai lui Dumnezeu care au fost si-au aparat cu sabia valorile lor, pamantul, casa”, imi spune el. In opinia preotului, organizatia sa nu a fost niciodata cea care sa initieze conflicte. „Intai ei vin cu diferite legislatii, cu diferite propuneri, cu diferite atacuri asupra noastra, si pe urma spun ‘dar voi sunteti violenti’, pentru ca noi ne impotrivim”.
Sursa: http://www.hotnews.ro/