Schismă în sânul Mitropoliei Basarabiei: „Preotul Ioan Ciuntu şi-a format propria mitropolie, nerecunoscută de nimeni“
18:23, vineri, 31 ianuarie, 2014 | Cuvinte-cheie: cult religios, ierarh, ioan ciuntu, mitropolia, mitropolia basarabiei, mitropolit, moldova, obicei, ortodox, patriarhie, preot, probleme, schisma, tineri
O nouă mitropolie a apărut în Republica Moldova. În spatele cultului religios pare să stea parohul Catedralei „Sf. Teodora de la Sihla“ din Chişinău. Mitropolia Basarabiei, de care a ţinut iniţial această biserică, îl acuză pe preot de separatism.
O nouă mitropolie a apărut în Republica Moldova. În spatele cultului religios pare să stea parohul Catedralei „Sf. Teodora de la Sihla“ din Chişinău. Mitropolia Basarabiei, de care a ţinut iniţial această biserică, îl acuză pe preot de separatism.
Pe 17 ianuarie, la Ministerul Justiţiei a fost înregistrat un nou cult religios – Mitropolia Chişinăului şi a Moldovei de Răsărit. Potrivit statutului, structura îşi propune menţinerea şi răspândirea credinţei creştin-ortodoxe, instruirea copiilor şi tinerilor prin învăţătura de credinţă, desfăşurarea acţiunilor de caritate şi activităţilor cultural-artistice etc.
Cu o lună mai devreme, în funcţia de preşedinte al mitropoliei a fost ales Gheorghe Vasiliu, apartamentul căruia este şi sediul organizaţiei. Deşi numele protoiereului-mitrofor Ioan Ciuntu nu apare în actele depuse la minister, printre fondatori le-am descoperit pe Elvira Ciuntu şi Ina Ciuntu – soţia şi, respectiv, fiica preotului. „Fiecare persoană este de la naştere independentă în gândire şi în trăire“, se apără părintele, negând vehement că ar fi dat tonul în acest proiect.
„Nu e vorba de iniţiativa mea, ci a multor creştini şi oameni de cultură. Am fost şi eu invitat şi nu-mi este străină această lucrare, dar nu mă implic în probleme de genul acesta. Eu susţin toată lucrarea cea bună în plan naţional creştin, dar nu pot să-mi atribui funcţii pentru că sunt prins în multe alte activităţi importante. Sunt alţii – mai tineri, mai în putere, cu viziune“, ne asigură preotul.
Cunoaşte bine, totuşi, scopurile noii structuri. „Ceea ce ştiu e că nu vor să ştirbească din activitatea unei sau altei mitropolii, ci să contribuie la o mai amplă dezvoltare, ţinând cont de faptul că e cam amorfă viaţa Bisericii. Pentru noi este important că această instituţie vrea să schimbe climatul în bine, şi nu în distrugere“, susţine parohul Bisericii „Sf. Teodora de la Sihla“.
Enoriaşi dezamăgiţi
Fondatori ai mitropoliei sunt şi unii enoriaşi ai acestei parohii, cum ar fi regizorul Tudor Ţărnă şi soţia acestuia, care sunt, de asemenea, ctitori ai Bisericii „Ştefan cel Mare şi Sfânt“ din sectorul Ciocana, ridicată prin strădania aceluiaşi preot.
„Am făcut acest pas pentru că Mitropolia Basarabiei nu activează. Fug biserici, pleacă preoţi, lumea este derutată. Aţi văzut ca mitropolia să organizeze vreo manifestaţie? Aţi auzit ca mitropolitul să dea interviuri? Patriarhia Română ne oferă ajutoare, dar acestea nu ajung la bisericile de la ţară. Asta m-a făcut să-l susţin pe părintele Ioan“, îşi exprimă dezamăgirea Zinaida Ţărnă.
Ne vorbeşte despre preotul Ioan Ciuntu ca despre un mare patriot, un „român-român“, explicându-ne că parohul vrea să rămână în umbră pentru că „e o chestie sensibilă“ şi pentru că „nu are nevoie de PR sau dividende“.
Nu-l pomeneşte pe mitropolit la slujbe
Responsabili de la Mitropolia Basarabiei afirmă că au auzit multe zvonuri despre o posibilă ruptură, dar n-au luat măsuri până acum deoarece nu au avut dovezi concrete. Bunăoară, unii preoţi de la „Sf. Teodora de la Sihla“ s-ar fi plâns că sunt presaţi să semneze cereri de aderare la o nouă mitropolie, dacă vor să-şi păstreze locul.
„La noi nu a parvenit nicio cerere de ieşire din mitropolie din partea preotului Ioan Ciuntu, dar apar discuţii. I-am trimis o scrisoare oficială şi acum suntem în aşteptarea unui răspuns. Vrem să vedem dacă parohia respectivă, care a fost multă vreme o biserică de frunte a Mitropoliei Basarabiei, a rămas sau nu în mitropolie, dacă parohul mai face ascultare, pentru că, mai bine de un an, el nu-l mai pomeneşte la slujbe pe Înalt Prea Sfinţitul Petru, ci direct pe Patriarhul Daniel. Or, această practică nu se întâlneşte nicăieri. De obicei, preoţii îl pomenesc pe mitropolitul locului, iar acesta – pe patriarh“, ne-a declarat preotul Ioan Cosoi, vicarul administrativ al Mitropoliei Basarabiei.
„Este o mişcare separatistă“
Potrivit lui, ambele biserici au fost reînregistrate la Ministerul Justiţiei fără înştiinţarea mitropoliei, iar parohul nu a prezentat niciun act administraţiei, deşi i s-a cerut în repetate rânduri. Nici pe frontispiciul locaşului sfânt din centrul Capitalei nu e scris că acesta aparţine Mitropoliei Basarabiei.
Anterior, în presă au apărut informaţii că preotul Ioan Ciuntu ar fi încercat să se asocieze cu Mitropolia Ortodoxă pe Stil Vechi din Republica Moldova – o altă biserică autoproclamată, înregistrată în 2010 de către un călugăr pe nume Pavel Dodi.
„Probabil, părintele Ioan a stat în spatele acestei mitropolii, dar nu au ajuns la un numitor comun. Dacă acum figurează numele rudelor lui, rezultă clar că preotul Ioan Ciuntu şi-a format o mitropolie nerecunoscută de nimeni. Este, pur şi simplu, o organizaţie acceptată de Ministerul Justiţiei ca persoană juridică, care nu este susţinută de nicio Biserică nici din ţară, nici de peste hotare şi este o mişcare separatistă în sânul Bisericii Ortodoxe“, apreciază preotul Ioan Cosoi.
Fără mitropolit, fără patriarhie
Solicitat să comenteze statutul cultului, ieromonahul Petru Pruteanu, doctor în teologie ortodoxă, observă că acesta este condus de către un preşedinte, şi nu de către un mitropolit. De asemenea, nu este indicată patriarhia din care face parte structura religioasă, iar în aceste condiţii nu se ştie cine ar putea numi un ierarh în fruntea acesteia. Potrivit canoanelor, însuşi preotul Ioan Ciuntu n-ar putea deveni mitropolit pentru că nu este călugăr.
„Nu este menţionată jurisdicţia de care aparţine, ceea ce înseamnă că se vrea o mitropolie autocefală, dar nici acest lucru nu este stabilit şi nici principiul comuniunii dogmatice, canonice şi liturgice cu celelalte Biserici Ortodoxe. E o organizaţie religioasă fantomă, ruptă de Biserica Ortodoxă Universală, cu scopul de a face bani şi de a amăgi lumea“, concluzionează teologul.
Sursa: http://adevarul.ro/moldova/