Predică la Duminica a VII-a dupa Paşti a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic
22:09, sâmbătă, 23 mai, 2015 | Cuvinte-cheie: copii, har, iubire, lege, Nicolae Velimirovici, predica, rugăciune, sfinti, sinod ecumenic
Evanghelia despre Rugaciunea Domnului şi Mântuitorului nostru pentru noi
Sa fim cu totii una în slavirea Tatalui, şi Fiului şi Duhului Sfânt — Treimea cea deofiinta şi nedespartita, acum şi pururea, şi-n vecii vecilor.
Închipuiti-va ca îi vedeti pe ucenicii unui învatator despre care nu ati auzit nimic. Îi vedeti smeriti, cumpatati, întelepti, râvnitori, ascultatori şi îndestulati cu toate faptele cele bune care se afla sub soare. Ce vei crede despre învatatorul lor? Fara îndoiala ca vei avea despre el cea mai buna parere cu putinta.
Închipuiti-va ca îi vedeti pe soldatii unei capetenii de osti, despre care nu ati prea auzit. Îi vedeti ca sunt harnici, curajosi, disciplinati, îndestulati de iubire frateasca şi bucuria de a se jertfi. Cum îl veti socoti pe mai marele lor? Cu siguranta îl veti socoti vrednic de toată lauda.
Închipuiti-va ca se afla înaintea voastra un fruct oarecare, pe care nu l-ati vazut niciodată nici nu l-ati gustat în viaţa voastra; un fruct aratos ochilor, cu gust minunat şi miros placut. Va veti întreba ce fel de pom rodeste astfel de fructe şi, daca voi nu ati cunoscut înainte pomul acela, îl veti socoti cel mai bun pom din lume, şi îl veti lauda pâna la cer.
Atunci, iata, vazând ucenici buni, veti socoti ca învatatorul este bun. Vazând soldati buni veti socoti ca, mai marele lor este bun. Și vazând fructe bune, veti socoti ca pomul este bun.
“Fiecare pom se cunoaste dupa roadele lui” (Luca 6:44). Pomul bun nu face fructe rele, şi nici pomul cel rau nu face fructe bune. “Dupa roadele lor îi veti cunoaste. Au doara culeg oamenii struguri din spini sau smochine din maracini?” (Matei 7:16).
Nu: spinii nu se culeg din vita de vie, nici scaietii din smochini. Pomul bun da roada buna, iar pomul rau da roada rea. Acest lucru este atât de lamurit pentru fiecare, încât nu este nevoie de nici un fel de dovada.
Domnul Iisus a folosit exemple atât de lamurite din natura, pentru a-i învata pe oameni adevaruri duhovnicesti şi morale limpezi, fiindca natura slujeste în general ca cel mai desavârsit chip al vietii omului duhovnicesc.
Închipuiti-va doar o clipa ca nu stiti nimic despre Domnul Iisus Hristos; ca nu ati auzit de El niciodată; ca nu ai citit niciodată Evanghelia Lui. Și închipuiti-va în acelasi timp ca va aflati într-o tara ai carei singuri locuitori sunt Apostolii Lui, sfintii şi mucenicii, barbati şi femei bine placuti lui Dumnezeu; toti cei care L-au urmat pe Hristos şi au vietuit dupa Legea şi exemplul Lui.
Atunci, v-ati afla printre ucenicii unui învatator necunoscut vouă; printre soldatii unei capetenii necunoscute vouă; şi veti vedea roadele unui pom necunoscut vouă. Nestiind nimic despre Hristos, ati ajunge să-L cunoasteti prin oamenii Sai.
Prin ucenicii Sai, ati ajunge să-L cunoasteti pe cel mai bun Învatator care se afla sub soare; prin soldatii şi urmatorii Sai, ati ajunge să-L cunoasteti pe cel mai puternic şi mai biruitor Cârmuitor care a pasit vreodata pe pamânt; prin roadele Lui, ati ajunge să cunoasteti pomul cel mai dulce şi mai roditor, Pomul Vietii, a carui dulceata întrece dulceata tuturor celorlalti pomi din lumea zidita.
Astazi Biserica sarbatoreste pomenirea unei cete mici de ucenici şi urmatori ai Sai.
Astazi Biserica aduce înaintea voastra numai trei sute optsprezece dintre roadele Sale dulci, înmiresmate şi nestricacioase. O ceata mica dar aleasa.
Acestia sunt cei treisute şi optsprezece Sfinti Parinti ai Primului Sinod Ecumenic, care s-a tinut la Niceea în anul 325, în timpul împaratului Constantin cel Mare, pentru apararea, lamurirea şi întarirea Credintei Ortodoxe.
La vremea aceea, se aratasera “lupi îngrozitori” (Fapte 20:29) sub chipul înselator al pastorilor Bisericii, care din pricina vietilor lor desfrânate, nu au putut afla un loc pentru adevarul lui Hristos în launtrul lor, ci au lasat credinta deoparte, învatându-i pe oameni desfrânarea pe care o traiau ei.
De aceea, Duhul Sfânt i-a adus pe acesti sfinti ai lui Dumnezeu la un loc, la un Sinod, astfel încât, adevaratii învatatori ai lui Hristos să fie vazuti, ca împotrivitori ai minciunii; şi pentru ca să se vada taria celor care lupta pentru Hristos asupra celor care lupta împotriva Lui; pentru ca să se vada roada adevarata, dulce a Pomului Celui bun care este Hristos, împotrivindu-se roadelor putregaite şi amare ale pomului celui rau.
Precum stelele care licaresc pe cer îşi primesc lumina de la soare, tot aşa Sfintii Parinti au stralucit la Niceea, primind lumina de la Domnul Hristos şi Duhul Sfânt. Acestia erau barbati purtatori de Hristos, caci Hristos traia şi stralucea în fiecare dintre ei. Acestia erau mai mult salasluitori ai cerului decât ai pamântului, mai mult ca îngerii decât oameni. Acestia erau, întru adevar, Biserica a Dumnezeului Celui viu, precum Dumnezeu a zis ca: “Voi locui în ei şi voi umbla în ei” (II Corinteni 6:16).
Nu este destul să pomenim doar pe trei dintre ei, pe cei pe care îi cunoasteti cel mai bine, ca să va faceti o idee despre felul cum erau ceilalti trei sute cincisprezece: Sfântul nostru Parinte Nicolae, Sfântul Spiridon şi Sfântul Atanasie cel Mare?
Multi dintre ei au venit înaintea Sinodului, purtând pe trupurile lor ranile primite pentru Hristos: de exemplu, Sfântul Pafnutie îşi pierduse un ochi la locurile de suferinta.
Toti straluceau cu o lumina launtrica, care venea de la Dumnezeu, şi în care adevarul era vazut şi stiut. Ca urmatori ai lui Hristos care a fost rastignit, ei priveau suferintele lor ca pe nimic, care le-au adus o neînfricare nemarginita şi de negrait prin cuvânt, în apararea adevarului.
Prin cunoasterea adevarului cea dată lor de la Dumnezeu şi prin neînfricarea lor în apararea adevarului, acesti Sfinti Parinti au dovedit netemeinicia şi au dat o lovitura ereziei lui Arie celui rau, şi au alcatuit Crezul pe care îl tinem şi îl marturisim astazi ca pe adevarul mântuirii lui Dumnezeu.
Evanghelia de astazi nu vorbeste despre acest Sinod, ci despre ultima rugaciune a Domnului nostru Iisus Hristos catre Tatal Sau cel Ceresc.
De ce citim aceasta rugaciune în Evanghelia de astazi?
Pentru ca aceasta rugaciune şi-a aratat lucrarea la Primul Sinod Ecumenic. Prin puterea acestei rugaciuni, Dumnezeu a facut pe Sfintii Parinti de la acest Sinod aparatori credinciosi şi neînfricati ai adevarului, şi biruitori asupra iscodirii şi rautatii oamenilor şi dracilor. Aceasta este rugaciunea cea mare:
Atunci, Iisus, ridicând ochii Sai la cer, a zis: Parinte, a venit ceasul! Preaslaveste pe Fiul Tau, ca şi Fiul să Te preaslaveasca. Tot ceea ce i-a învatat Domnul pe oameni să facă, a facut El Însusi. El i-a învatat pe oameni să se roage aşa: “Tatal nostru, Care esti în ceruri” (Matei 6:9). Și El a ridicat ochii Sai la cer, unde se salasluieste Tatal şi a zis: “Tata!” El nu spune “Tatal nostru”, cum spunem noi, ci pur şi simplu “Tata!”
Numai El singur putea spune “Tatal Meu”; El şi nimeni altcineva, nici în cer nici pe pamânt, fiindca El este Fiul Cel Unul Nascut al Tatalui ceresc, cel Unul deopotriva cu Tatal în fiinta şi în esenta — Cel Unul Fiu al Cel Unuia Tata — pe când noi suntem numai fii adoptati prin mila şi harul lui Dumnezeu.
Ridicând ochii Sai — nu numai ochii Sai cei trupesti ci şi ochii Sai cei duhovnicesti — şi mai întâi acestia din urma. Vamesul nu voia nici ochii să-şi ridice catre cer (Luca 18:13), fiindca acesta îşi simtea starea de pacatosenie.
Cu toate astea, Domnul de bunavoie Și-a ridicat ochii Sai la cer, caci El era fara de pacat. A venit ceasul Lui — ceasul celei mai mari suferinte. Numai El singur a vazut lamurit acest ceas, cel mai cumplit ceas de la începuturi pâna la sfârsitul veacurilor. Numai El singur a vazut aceasta deslusit chiar dintru începuturi, şi dintru început El a spus aceasta mai dinainte, şi a vorbit despre aceasta ucenicilor Sai. Dar ucenicii Sai nu întelegeau, nici inimile lor nu au simtit durerea cât mai era înca vreme de zile, ci numai când vremea era aproape.
“Proslaveste pe Fiul Tau!” Proslaveste-L în ceasul acesta cumplit aşa cum Tu L-ai proslavit pâna acum.
Proslaveste-L în moarte aşa cum L-au proslavit în viaţa.
Proslaveste-L în umilire şi chinuire, aşa cum L-ai proslavit întru taria cuvintelor şi a faptelor.
Proslaveste-L între oameni, tot aşa cum Tu L-ai proslavit întru îngeri dintru începuturi. Proslaveste-L pe Fiul Tau, “ca şi Fiul Tau să Te proslaveasca”.
Daca din prima parte a propozitiei pare ca Fiul este mai mic decât Tatal, din cea de a doua parte vedem deslusit ca Ei sunt deopotriva şi lucrarea Lor este dimpreuna întru taria puterii Lor, care este asemenea. Tatal Îl proslaveste pe Fiul, şi Fiul Îl proslaveste pe Tatal, cu tarie nedespartita şi cu iubire nedespartita. Asa cum a vazut şi a grait Preavazatorul: “Oricine tagaduieste pe Fiul nu are nici pe Tatal; cine marturiseste pe Fiul are şi pe Tatal” (I Ioan 2:23). Tatal L-a trimis pe Fiul în lume; Fiul L-a descoperit pe Tatal lumii.
Nimic nu va fi cunoscut de catre Fiul fara de Tatal, nici de catre Tatal fara de Fiul, aşa cum nu s-ar cunoaste lumina daca nu ar veni de la soare; nici soarele fara lumina care să-l descopere. Și Apostolul foloseste aceasta asemanare, numindu-L pe Hristos “stralucirea slavei Lui” (Tatalui) (Evrei 1:3). Dar Domnul nu cauta aceasta proslavire a Lui, de la Tatal, pentru El, ci pentru oameni, aşa cum vedem din urmatoarele cuvinte:
“Precum I-ai dat stapânire peste tot trupul, ca să dea viaţa vesnica tuturor acelora pe care Tu i-ai dat Lui.” Vedeti în ce chip priveste Domnul slava Sa, din iubirea Sa de oameni! El spune aici lamurit, ca prin aceasta să dea oamenilor viaţa vesnica. Aceasta cere El de la Tatal Sau. Aceasta este proslavirea pe care o cauta El de la Tatal Sau.
În vreme ce oamenii Îi pregatesc paharul amar al suferintei, sudorii şi sângelui, El Se roaga ca Tatal Sau să le dea oamenilor viaţa vesnica.
Raspunsul Lui la piatra cea mai grea este pâinea cea mai dulce. El a spus de multe ori ca Tatal I-a dat Lui “putere asupra trupului”; El a zis: “Toate Mi-au fost date de catre Tatal Meu” (Matei 11:27) şi “toate câte are Tatal ale Mele sunt” (Ioan 16:15).
Iar dupa Învierea Sa, El S-a descoperit ucenicilor Sai: “Datu-Mi-s-a toată puterea în cer şi pe pamânt” (Matei 28:18).
Iata deci ca Lui I s-a dat puterea asupra întregii zidiri vii, şi Domnul doreste de la Tatal putere asupra vietii vesnice, tot cu privire la acele suflete care I-au fost date Lui: adica, să le dea viaţa vesnica.
Fiindca un lucru este, să existe putere asupra lumii celei muritoare, şi alt lucru să aiba viaţa vesnica în dar. La începuturi, când Dumnezeu a dorit să zideasca omul cel viu şi fara de moarte, Sfânta Treime, în întregul Ei, a luat parte la aceasta zidire, caci se spune: “Sa facem om dupa chipul nostru” (Facerea 1:26).
Și acum, când Înnoitorul şi Mântuitorul lumii doreste să dea viaţa vesnica oamenilor celor muritori, El se sfatuieste în rugaciune cu Tatal Sau, întelegându-se, desigur, aflarea de fata a Duhului Sfânt.
În cazul acesta, ca şi la facere, viaţa vesnica este privita numai ca dar al Duhului Sfânt. Într-un caz şi în altul, se spune ca viaţa vesnica este cel mai mare bun pe care îl are Dumnezeu în darurile Sale. Aceasta clipa a restaurarii omului la viaţa vesnica, este la fel de maret şi de fara de asemanare ca şi acela al facerii omului din tarâna, caci pentru a face dintr-un om muritor unul nemuritor este o lucrare la fel de mareata şi Dumnezeiasca ca şi facerea lui din tarâna.
“Și aceasta este viaţa vesnica: să Te cunoasca pe Tine, singurul Dumnezeu adevarat, şi pe Iisus Hristos, pe Care L-ai trimis.”
Cunoasterea lui Dumnezeu în viaţa aceasta pamânteasca aduce începutul şi pregustarea vietii celei vesnice.
Cunoasterea lui Dumnezeu: aceasta este semnificatia vietii vesnice cât mai suntem înca pe pamânt. Dar viaţa vesnica ce va să vina este aşa cum, “cele ce ochiul n-a vazut şi urechea n-a auzit şi la inima omului nu s-au suit ” (I Corinteni 2:9).
“Dumnezeu S-a descoperit prin Duhul Sau” în aceasta lume numai celor care sunt cei mai placuti lui Dumnezeu. Dar cea mai mare bucurie a vietii vesnice, în Împaratia cea cereasca, va sta în cunoasterea cea mai mare a lui Dumnezeu — în vederea fetei lui Dumnezeu — caci, vorbind despre copii, Domnul Însusi spune: ” Ca îngerii lor, în ceruri, pururea vad fata Tatalui Meu, Care este în ceruri” (Matei 18:10).
Vederea vesnica a lui Dumnezeu, şi vietuind neîncetat înaintea fetei lui Dumnezeu, întru uimire şi bucurie de negrait prin cuvând, întru lauda şi bunatate neîncetata — nu este aceasta viaţa îngerilor şi a dreptilor din lumea cealalta? Nu este viaţa aceasta întru cunoasterea lui Dumnezeu?
Câta vreme ne aflam aici, pe acest pamânt, aşa cum spune Apostolul, “caci vedem acum ca prin oglinda, în ghicitura, iar atunci, fata catre fata” (I Corinteni 13:12).
Acum Îl cunoastem pe Dumnezeu numai în parte, dar apoi Îl vom cunoaste întru totul. Iata ca nu ar trebui să socotim ca omul ajunge la credinta ca Dumnezeu exista undeva şi într-un anumit fel, judecând toate dupa mintea să.
Omul acela Îl cunoaste pe Dumnezeu, care simte respiratia vie a lui Dumnezeu în sine şi în tot ceea ce se afla împrejurul sau; acela care, cu inima şi cu mintea şi cu sufletul, simte prezenta mareata şi înfricosatoare a “singurului Dumnezeu adevarat”, în firea şi în viaţa să personala.
De ce întareste Domnul cuvintele: “singurul Dumnezeu adevarat?”
Pentru ca El vrea să tina pe ucenicii Sai la adapost de panteism şi de închinarea la idoli, şi să adevereasca înca odata cuvintele pe care le-a rostit El prin Moise: “Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, … să nu ai alti dumnezei afara de Mine” (Iesire 20:2,3).
Și de ce întareste El faptul ca viaţa vesnica este cunoasterea Lui Însusi — Iisus Hristos? Pentru ca Dumnezeu este descoperit prin El în chip atât de întreg, cât poate fi El descoperit oamenilor celor muritori, şi pentru ca numai prin El oamenii pot ajunge la cunoasterea cea mai deplina a lui Dumnezeu, la care se poate ajunge în lumea aceasta. Asa cum a spus Domnul Însusi iudeilor: “Daca M-ati sti pe Mine, ati sti şi pe Tatal Meu” (Ioan 8:19), de unde este clar ca Tatal poate fi cunoscut numai prin Fiul, Domnul nostru Iisus Hristos.
“Eu Te-am preaslavit pe Tine pe pamânt; lucrul pe care Mi l-ai dat să-l fac, l-am savârsit.” Ce înseamna cuvintele “pe pamânt”? Acestea înseamna: în trup, printre oameni. Lucrarea pe care a savârsit-o Domnul pe când Se afla în trup printre oameni este lucrarea de mântuire a oamenilor.
Pâna la moartea Sa pe Cruce, lucrarea a stat în cuvinte datatoare de viaţa, din cele care nu mai fusesera auzite niciodată mai înainte pe pamânt, şi în minuni fara de numar, din cele care nu se mai vazusera niciodată. Dar Domnul a dat asigurare atât pentru cuvintele Sale cât şi pentru minunile Sale, Tatalui ceresc, învatând pe oameni smerenia dimpreuna cu ascultarea.
“Și acum, proslaveste-Ma Tu, Parinte, la Tine Însuti, cu slava pe care am avut-o la Tine, mai înainte de a fi lumea.”
Cum pot întelege aceste cuvinte cei care spun ca Hristos era un om obisnuit şi o zidire a lui Dumnezeu ca şi celelalte zidiri ale lui Dumnezeu? Iata, Domnul vorbeste de slava pe care a avut-o El la Tatal mai înainte de facerea lumii! Domnul a spus despre Sine: “Eu sunt mai înainte de a fi fost Avraam” (Ioan 8:58). El este mai înainte de Avraam: atât a socotit El să spuna iudeilor strâmtorati la minte, dar faptul ca El exista şi Se afla întru slava mai înainte de facerea lumii, El nu a avut de gând să le descopere lor.
Prin aceasta rugaciune, Domnul descopere acum aceasta lumii întregi. De ce doar acum? Pentru ca El stie de mai înainte ca aceasta rugaciune va ajunge la urechile oamenilor numai dupa Învierea Sa întru slava mare, dupa care va fi mai usor pentru oameni să creada întru slava Sa de dinaintea vesniciei.
Slavă Lui este deopotriva cu aceea a Tatalui, întrucât este slava “Unuia-Nascut din Tatal” (Ioan 1:14). Nu a marturisit chiar Domnul: “Toate câte are Tatal ale Mele sunt” (Ioan 16:15)?
Asadar slava Tatalui este slava Fiului. Atât întru slava, cât şi întru tarie, Fiul este deopotriva cu Tatal.
Atunci, de ce Se roaga El ca Tatal să-L proslaveasca pe El?
Fiul nu Se roaga pentru proslavirea firii Sale Dumnezeiesti, ci a umanitatii Sale. Firea Sa omeneasca este lucrul cel nou pentru lumea zidita, iar nu Dumnezeirea Sa. Firea Sa omeneasca trebuie proslavitata şi adusa întru slava Dumnezeiasca, pentru ca şi noi oamenii să-I aducem aceasta slava. Aceasta este încununarea a toate câte a facut Mântuitorul lumii.
Aceasta este marea taina a pacii oamenilor cu Dumnezeu şi a primirii binecuvântate a lor ca fii, prin slava Omului-Dumnezeu.
Mai socotiti şi împrejurarea de foarte mare însemnatate, în care Domnul Se roaga Tatalui să-L proslaveasca pe El pentru ca, spune El, El a savârsit lucrarea care I-a fost încredintata Lui să o facă. Aceasta învatatura ne arata noua deslusit ca numai atunci când împlinim Voia lui Dumnezeu putem astepta rasplata de la Dumnezeu.
Amintiti-va proorocia lui Hristos ca, la sfârsitul veacurilor, când “Fiul Omului va să vina întru slava Tatalui Sau, atunci El va rasplati fiecaruia dupa faptele sale” (Matei 16:27). Fericiti vor fi dreptii în ziua aceea, caci vor fi rasplatiti însutit pentru faptele lor cele bune, şi vor straluci ca soarele cu lumina slavei lui Hristos înaintea tronului Celui Preaînalt.
“Aratat-am numele Tau oamenilor pe care Mi i-ai dat Mie din lume. Ai Tai erau şi Mie Mi i-ai dat şi cuvântul Tau l-au pazit.”
Care este acest nume al lui Dumnezeu pe care Domnul Iisus l-a aratat oamenilor? Numele “Tata”. Acest nume este deopotriva de necunoscut atât pagânilor cât şi iudeilor. Aceasta este o descoperire cu totul noua pentru oameni. Proorocii şi dreptii Vechiului Testament Îl cunosteau pe Dumnezeu sub numele de “Dumnezeu”, “Ziditor”, “Domnul”, “Împaratul” şi “Judecatorul”, dar niciodată de “Tatal“.
De-a lungul vremii, acest nume al lui Dumnezeu a fost necunoscut oamenilor. Nici un om muritor n-ar fi putut descoperi acest nume tainic al lui Dumnezeu caci, sub jugul întunericului plin de pacate şi înfricosare, nici un om muritor nu putea simti paternitatea Ziditorului sau. Și ceea ce nu se poate simti chiar daca se întâmpla să se rosteasca cu buzele, nu are un înteles mare. Numai Cel Unul Nascut din Dumnezeu Îl poate numi pe Dumnezeu “Tata”; numai “Fiul cel Unul-Nascut, Care este în sânul Tatalui, Acela L-a facut cunoscut ” (Ioan 1:18).
Cui a descoperit Domnul acest nume preadulce al “Tatalui”? “Oamenilor”, spune El, “pe care Mi i-ai dat Mie din lume”. Unii socotesc ca El a spus précis: “oamenilor … din lume” aşa încât nu pot fi îngerii, “barbatii cei ceresti”, la care Se gândeste El, ci oameni obisnuiti, de pe pamânt.
Dar, fara îndoiala ca este mai cu dreptate să socotim ca Domnul Se gândea aici la ucenicii Sai, atât în sens restrâns cât şi în sens mai larg. Aceasta se face lamurit din cuvintele care urmeaza în aceasta rugaciune, când Domnul spune: “Dar nu numai pentru acestia Ma rog, ci şi pentru cei ce vor crede în Mine, prin cuvântul lor” (Ioan 17:20).
Cei care sustin predestinarea, care vad în aceste cuvinte predeterminarea lui Dumnezeu pentru mântuirea unora şi osândirea altora, este cu totul neîntemeiata.
“Ai Tai erau şi Mie Mi i-ai dat.” Aceasta înseamna: ei erau ai Tai ca zidiri şi robi, cunoscându-Te numai ca Ziditor şi Judecator, dar acum ei au învatat de la Mine numele Tau mai dulce şi mai drag, şi sunt adoptati prin Mine ca fii.
Tu Mi i-ai dat pe ei ca robi, ca Eu să Ti-i aduc Ţie ca fii. Acestia s-au aratat vrednici de cinstea aceasta, caci ei “cuvântul Tau l-au pazit”. Din iubirea Sa de oameni, Domnul îi lauda aici foarte pe ucenicii Sai Tatalui Sau Celui ceresc. Și El continua laudarea lor:
“Acum au cunoscut ca toate câte Mi-ai dat sunt de la Tine.” Iudeii cei rai nu voiau să înteleaga aceasta, ci Îl cleveteau pe Domnul, spunând ca El avea o putere minunata de la Belzebul, împaratul diavolilor. Trebuie să amintim ca era tulburare şi împotriviri despre Hristos printre batrânii iudei: era de la Dumnezeu sau nu? De aceea putem întelege de ce Domnul îi lauda aici pe ucenicii Sai pentru a întelege ca El este Dumnezeu. “Toate câte Mi-ai dat sunt de la Tine;” adica: toate cuvintele şi toate faptele.
“Pentru ca cuvintele pe care Mi le-ai dat le-am dat lor, iar ei le-au primit şi au cunoscut cu adevarat ca de la Tine am iesit, şi au crezut ca Tu M-ai trimis.” Prin “cuvinte” trebuie să întelegem toată întelepciunea şi puterea pe care le-a dat Domnul ucenicilor Sai, şi nu numai cuvintele. Lucrarea acestei întelepciuni şi puteri a fost deja încercata de ucenici în timpul vietii pe pamânt a Mântuitorului, şi acestia s-au lamurit ca este cu adevarat întelepciune Dumnezeiasca şi putere Dumnezeiasca.
“Eu pentru acestia Ma rog; nu pentru lume Ma rog, ci pentru cei pe care Mi-ai dat, ca ai Tai sunt.”
Înseamna aceasta ca Domnul nu Se roaga pentru toată lumea, ci numai pentru ucenici?
Ucenicii sunt pamântul cel bun în care Samanatorul Cel ceresc a semanat samânta Lui mântuitoare. Atunci, pentru acest câmp, în care a lucrat şi semanat Semanatorul Însusi, El Se roaga în primul rând.
Domnul face aceasta pentru a ne învata să ne rugam Lui cu modestie, şi să cerem numai ceea ce este cel mai de pret.
În mijlocul pamânturilor pustii, necultivate, ale lumii acesteia, El a împrejmuit un câmp mic, în care El a semanat samânta de mare pret. De cum samânta aceasta creste şi aduce roada, câmpul se va largi şi se va semana samânta mai bogata. Atunci, nu este firesc pentru Lucratorul, ca să Se roage numai pentru câmpul împrejmuit, lucrat şi semanat, iar nu pentru toate pamânturile pustii, necultivate?
Laudându-se cu propria lor maretie — multi reformatori din întreaga istorie au încercat prin teoriile lor, să aduca fericire omenirii dintr-odata, chemând de îndata întreaga omenire. Dar încercarile lor au fost grabnic nimicite întru totul, lasând lumea înselata, într-o nefericire şi mai mare.
Lucrarile Domnului Iisus au un început nevazut şi adânc, ca o samânta de mustar care se afla în pamânt, care creste încet dar, atunci când s-a dezvoltat şi a ajuns pom, nici un vânt nu-l poate zdruncina.
Când vine cutremurul, acesta distruge turnurile înalte care au fost zidite de mâinile oamenilor, dar nu distruge pomul. În orice caz, Domnul nu S-a rugat Tatalui Sau numai pentru ucenici, ci — aşa cum vom vedea mai târziu — “şi pentru cei care cred în Mine prin cuvântul lor”. Totusi, nu pentru toate pamânturile pustii şi necultivate ale lumii, ci numai pentru câmpul acela largit pe care ucenicii vor semana semintele de mare pret ale Evangheliei.
“Și toate ale Mele sunt ale Tale, şi ale Tale sunt ale Mele şi M-am preaslavit întru ei.” În afara de însusirile Sale personale, Fiul este cu totul deopotriva cu Tatal şi cu Duhul Sfânt; deopotriva întru vesnicie şi nemurire; deopotriva întru putere şi tarie; deopotriva întru întelepciune şi dreptate.
Cu toate acestea, privitor la însusirile lor personale, Tatal este nenascut, Fiul este nascut iar Duhul purcede de la Tatal.
Legatura Tatalui cu Fiul este aceea de Parinte, şi cu Duhul Sfânt este aceea de Izvor. Stapânirea şi taria asupra tuturor zidirilor, lumii celei vazute şi a celei nevazute, apartin deopotriva şi nedespartit Tatalui, Fiului şi Duhului Sfânt.
Esenta şi fiinta acestor Trei este o unitate nedespartita, şi prin ipostaze formeaza Treimea cea neamestecata. De aici toate cele ce sunt ale Tatalui, sunt şi ale Fiului şi ale Duhului Sfânt — “şi toate ale Mele sunt ale Tale, şi ale Tale sunt ale Mele.”
Acestea sunt adevarate şi pentru urmatorii lui Hristos. Ei sunt ai Tatalui tot aşa cum sunt şi ai Fiului şi ai Duhului Sfânt. De ce spune Domnul putin mai devreme: “Ai Tai erau şi Mie Mi i-ai dat,” iar acum: “şi toate ale Mele sunt ale Tale, şi ale Tale sunt ale Mele”?
Pentru ca, fiind Trimisul Tatalui, El le-a primit pe ele de la Tatal ca materie prima, şi le-a înnobilat şi le-a rascumparat din pacat, şi acum, din iubire, El le da din nou, înnobilate şi rascumparate, ca să fie ale Tatalui.
Iata deci ca ceea ce este a Tatalui, este şi a Lui; şi ceea ce este a Lui este şi a Tatalui. Caci este greu să împarti iubirea a doi oameni care se iubesc unul pe celalalt, aşa cum este la fel de greu să împarti ceea ce este a unuia şi ceea ce este a celuilalt. Domnul mai spune: “şi M-am preaslavit întru ei”.
Ca Dumnezeu, El este preaslavit înaintea oamenilor; şi ca om El este preaslavit înaintea Sfintei Treimi şi a îngerilor. Prin ce este preaslavit pomul daca nu prin roadele lui? Domnul nu cauta slava desarta, ci cauta slava întru roadele Sale — în ucenicii Sai — cei care L-au urmat cu credinta şi cu fapte bune, cu iubire şi cu râvna. Cauta parintii slava mai mare decât aceea pe care le-o dau copiii lor?
Și cea mai mare bucurie a Domnului este aceea de a fi slavit întru copiii Sai, urmatorii Sai credinciosi.
“Și Eu nu mai sunt în lume, iar ei în lume sunt şi Eu vin la Tine. Parinte Sfinte, pazeste-i în numele Tau, în care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem şi Noi.”
De ce spune Domnul ca El nu mai este în lume? Pentru ca lucrarea Lui este savârsita şi El mai asteapta numai să treaca prin ultimele şi cele mai mari suferinte, şi să pecetluiasca lucrarea savârsita cu sângele Sau nevinovat.
Vedeti cu câta gingasie Se roaga El pentru ucenicii Sai!
Nici macar mama nu s-ar ruga astfel pentru copiii ei. “Parinte Sfinte, pazeste-i!” Domnul îi lasa pe ei ca pe miei în mijlocul lupilor. Daca nu ar veghea asupra lor ochiul parintesc cel din cer, ar fi cu totii sfârtecati de lupi.
“Pazeste-i în numele Tau” — ca Parinte, ca Tata. Fii tata lor, aşa cum esti Tu pentru Mine şi, în iubirea Ta parinteasca, pazeste-i şi apara-i de lupii cei rai, şi îndruma-i să “fie unul, aşa cum Noi suntem Unul”.
În aceasta unitate desavârsita se va vedea nu numai puterea atotbiruitoare a credinciosilor, ci şi slava lui Dumnezeu; da, şi chiar fiinta lui Dumnezeu. Asa cum Tatal este în esenta asemenea cu Fiul, fiind deofiinta, fiind deosebiti numai în Persoana, tot la fel să fie şi între credinciosi: multi şi deosebiti în persoana, dar în esenta să fie unul în iubire, vointa şi minte.
Domnul continua: “Când eram cu ei în lume, Eu îi pazeam în numele Tau;” Eu îi pazeam pe ei ca pe copii în numele Tatalui; “pe cei ce Mi i-ai dat; şi i-am pazit şi n-a pierit nici unul dintre ei, decât fiul pierzarii, ca să se împlineasca Scriptura.” Nici unul dintre alesii Domnului nu va pieri decât numai Iuda, vânzatorul, dupa cum este scris în Sfânta Scriptura.
Cu toate astea, Iuda nu este pierdut pentru ca aşa este scris, ci pentru ca el este necredincios lui Dumnezeu şi închinator argintilor. Se prooroceste în Scripturi despre Iuda: “Chiar omul care a mâncat pâinea mea, a ridicat împotriva mea calcâiul” (Psalm 40:9; Ioan 13:18).
Și se mai scrie: “Și dregatoria lui să o ia altul” (Psalm 108:7; cf. Fapte 1:20). Amândoua proorocirile s-au împlinit în Iuda. El a mâncat pâine împreuna cu Domnul Iisus, şi a ridicat calcâiul asupra Lui. Dupa vinderea Domnului, Iuda s-a spânzurat, şi în locul lui, Matia se numara împreuna cu Apostolii, primind putere Apostolica.
“Și acum, vin la Tine,” încheie Domnul, “şi aceasta le graiesc în lume, ca să fie deplina bucuria Mea în ei.”
Înainte de a se desparti de ucenicii Sai şi de lumea aceasta, Domnul face aceasta rugaciune catre Tatal Sau Cel ceresc. Domnul stie ca Îl asteapta moartea şi mormântul, dar nu vorbeste despre aceasta Tatalui fara de moarte, caci moartea şi mormântul sunt de nimic în ochii lui Dumnezeu.
El vorbeste despre întoarcerea la Tatal Sau — “şi acum vin la Tine”, la slava cea vesnica “pe care am avut-o la Tine mai înainte de întemeierea lumii”. Apoi El Se roaga pentru ca ucenicii Sai să aiba bucuria Lui în ei.
Ce fel de bucurie este aceasta?
Aceasta este bucuria pe care o are fiul cel ascultator atunci când împlineste voia tatalui sau.
Aceasta este bucuria facatorului de pace, a carui pace launtrica, Dumnezeiasca, nu poate fi tulburata de nebuniile acestei lumi.
Este bucuria gospodarului care a curatit câmpul, l-a arat şi l-a semanat, şi care se uita cum creste recolta şi se coace şi se bucura.
Este bucuria biruitorului care şi-a doborât toti vrajmasii şi a dat putere biruitoare prietenilor sai, ca să fie biruitori pâna la sfârsitul veacurilor.
În cele din urma, este bucuria inimii curate şi cu frica de Dumnezeu — bucuria aceasta este viaţa, iubire şi tarie.
În plinatatea ei, asemenea bucurie a dorit Domnul pentru ucenicii Sai înainte de a pleca din lume.
Aceasta rugaciune pe care a rostit-o Domnul Iisus înaintea mortii Sale, a fost ascultata de Tatal cu toată purtarea de grija, şi roadele s-au vazut îndata. La vremea muceniciei Sale, întâiul mucenic pentru credinta Crestina, Sfântul Arhidiacon Stefan, a vazut “slava lui Dumnezeu şi pe Iisus stând de-a dreapta lui Dumnezeu” (Fapte 7:55).
Și înteleptul Apostol Pavel scrie ca Dumnezeu “L-a asezat pe El (pe Hristos) de-a dreapta Sa, în ceruri, mai presus decât toată începatoria şi stapânia şi puterea şi domnia şi decât tot numele ce se numeste, nu numai în veacul acesta, ci şi în cel viitor. Și toate le-a supus sub picioarele Lui” (Efeseni 1:20–22).
Aceasta este despre slavirea Domnului Iisus. Cu privire la unitatea duhovniceasca a urmatorilor Sai, aceasta s-a întâmplat chiar atunci când El se rugase Tatalui Sau. În Fapte se spune despre Apostoli ca “toti acestia, într-un cuget, staruiau (1:14), iar inima şi sufletul multimii celor ce au crezut erau una ” (4:32).
Dupa cum am mai spus, rugaciunea lui Iisus nu este numai pentru Apostoli — desi în primul rând pentru ei este — ci este şi pentru toti cei care au venit şi vor veni la credinta în Hristos “prin cuvântul lor”.
Deci, aceasta rugaciune mai era şi pentru Sfintii Parinti ai Primului Sinod Ecumenic, pe care îl sarbatorim astazi. “Pazeste-i!” — S-a rugat Domnul Tatalui Sau. Și Tatal i-a pazit pe ei de ereziile lui Arie, şi i-a insuflat, luminat şi întarit prin Duhul Sfânt ca să apere şi să întareasca credinta Ortodoxa.
Aceasta rugaciune este pentru noi toti care suntem botezati în Biserica apostoleasca şi care, de la Apostoli şi urmasii lor, am ajuns să cunoastem numele mântuitor al Mântuitorului Hristos.
O, fratii mei, gânditi-va cum Domnul Iisus, chiar înainte de moartea Sa, cu doua mii de ani în urma, S-a gândit la voi, şi S-a rugat lui Dumnezeu pentru voi!
O, aceasta rugaciune atotputernica să va pazeasca şi să va curateasca de toate pacatele, să va umple de bucurie şi să va uneasca inimile şi sufletele!
Sa fim cu totii una în slavirea Tatalui, şi Fiului şi Duhului Sfânt — Treimea cea deofiinta şi nedespartita, acum şi pururea, şi-n vecii vecilor. Amin.
Din “Predici”, Sfantul Nicolae Velimirovici